Bruker dataspill til å lære opp ungdom

Et nytt dataspill skal lære opp ungdom i å klage på MP3-spillere og mobiltelefoner som ikke holder mål.

Ungdom er den største målgruppen på kjøp av digitale dingser, men også den minst kravstore når utstyret viser seg å ikke holde mål på tekniske egenskaper.

Klager på mobiltelefoner ligger på andre plass hos Forbrukerrådet i antall henvendelser. Samtidig har ni av ti over 12 år i dag egen mobil, og muligheten til å klage og hvilke argumenter som kan brukes er derfor viktig å kjenne til.

Nå skal et nytt dataspill bevisstgjøre ungdomsskoleelever gjennom Forbrukerrådets nettspill «Sikker shopping».

Ifølge Aftenposten er spillet utviklet etter felles nordisk initiativ og skal brukes i alle de nordiske landene. Målet er å bevisstgjøre ungdom på hvilke plikter og rettigheter de har når de kjøper en vare.

Ofte foretrekker ungdom å få reparert utstyret ettersom både mobitelefon og MP3-spillere kan være lastet med personlige bilder og musikk.

Ungdom er storforbrukere av både MP3-spillere, PC-er, mobiltelefoner og digitale kameraer, og kjøpekraften er det ikke noe å si på. Ifølge en SIFO-undersøkelse har unge mennesker mellom 13 og 19 år i gjennomsnitt et personlig forbruk på 2 400 kroner i måneden.

Til toppen