Bruker kjendiser for å sprite opp

Anne-Kat Hærland skal lede Informatikks database-seminar, men hun kan lite om IT, medgir selskapet.

En rekke norske kjendiser tjener gode penger på at blant annet IT-bransjen skal servere sine kunder mye tørt stoff.

En populært knep er derfor å leie inn en kjendis som konfransier og Informatikk strekker nå strikken enda et hakk.

I en annonsekampanje bruker selskapet komiker Anne-Kat Hærland som trekkplaster. Med en sexy smil og tittelen "I'm cute, I'm Sexy, do I need IT?" forsøker Informatikk å lokke deltakere til sitt seminar.

Det kan kanskje trenges, for seminaret har en meget spesifikk fokus og henvender seg ikke til vanlige IT-brukere: Seminarer handler om kostnadseffektiv drift av Oracle databaser på IBM pSeries, altså IBMs Unix/Linux-servere. Seminaret går av stabelen 5. april på Sentrum Scene i Oslo.

- Hvis Hærland skal være konfransier og binde sammen programmet må hun vel kunne noe om IT, spør digi.no?

Henrik Bækken, konsulentssjef i Informatikk, benekter dette og er svært ærlig med hvorfor han ofte har brukt kjendiser i markedsføringen av konferanser.

- IT-bransjen må presentere mye kjedelig stoff og da er det et mål å sprite dette opp litt med noe morsomt. Hærland skal drive litt ap med vår seriøsitet. Jeg har tidligere gjort undersøkelser som viser at kjendiser og humor fungerer godt for å trekke kunder til seminarerer, forteller han til digi.no.

Han påpeker dessuten at det slettes ikke er så dyrt.

- Hærland og andre kjendiser koster i størrelsesorden 20.000 kroner for en halv dag. Det er billigere enn å trekke inne for eksempel en Gartner-konsulent, forteller Bækken.

- Om kjendisen har faglig innsikt eller ikke er ikke viktig. Det er selskapet som bruker dem som må regissere og bidra når manus skal skrives, påpeker han.

Til toppen