FORBRUKERTEKNOLOGI

Bruker Messenger som brekkstang

Microsoft bruker sin Messenger-makt til å spre nye sine nye nettjenester.

23. feb. 2009 - 12:23

Installasjonen av den nyeste versjonen av Messenger understreker for fullt hvordan Microsoft nå forsøker å angripe Google og en lang rekke andre leverandører av nettjenester.

Microsoft har kommet sent inn i markedet med nettbaserte tjenester for alt fra lagring og deling av dokumenter og bilder til blogging. Nå forsøker selskapet å hente inn det tapte og det er Messenger som skal være brekkstangen.

Messenger har en voldsom brukermasse, over to millioner brukere bare her i Norge, og knepet Microsoft benytter vekker minner fra hvordan selskapet tidligere har presset ut konkurrenter. Ved å legge til nye produkter i Windows, brukte Microsoft sin eksisterende markedsmakt til å bygget seg ut på nye markeder.

For norske brukere tvangsoppgraderes nå til ny versjon og med den nye versjonen følger det med en lang rekke nye produkter som i utgangspunktet ikke har noe med å sende lynmeldinger å gjøre.

Men Microsoft kaller alle sin nettjenester for «Live» og gir seg selv dermed en unnskyldning til å inkludere dem sammen med en oppgradering av «Live Messenger».

Sier du ja til alt på dette bildet, lastet det altså ned og installeres 170 megabytes med kode, noe som inkluderer blant annet en mini-versjon av databasen SQL Server. Det er dog fullt mulig å takke nei til alt.

Dette er det Microsoft vil ha deg til å installere, selv om det bare er Live Messenger du kanskje er interessert i.
Dette er det Microsoft vil ha deg til å installere, selv om det bare er Live Messenger du kanskje er interessert i.

Med disse tjenestene forsøker altså Microsoft å styrke alle sine nye konkurrenter til blant annet Googles fototjeneste Picasa, samt å få brukere til av Office-pakken deres til å lagre og dele dokumenter på nettet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.