Bruker papir og penn i steder for IT

Lurer du på hvorfor bankene er dyre og tjener godt? Papir-skjema og penn lever i beste velgående.

For å avslutte en gammel bankkonto var jeg nylig for første gang på mange år nødt til å besøke en bankfillial - du vet et sånt butikklokale som bare er åpent når du er på jobb.

Norge har et av verdens med digitaliserte og moderne banksystemer. Dette skyldes både historiske faktorer og vårt høye lønnsnivå - nettbank er billigere å drive enn fysiske filialer.

Men at Norges største bank fortsatt bruker kopierte papir-skjema som sendes med post for vanlige enkle oppgaver sjokkerer i dag.

Eksempelet understreker at hva vi er blitt vant til av tilgjengelighet og effektivitet på mange fronter, mens det på andre fronter fremdeles er 1970-tallet. Tenk på flyplasser - når du skal sjekke inn hos enkelte selskaper skriver ekspeditøren inn nesten en skolestil.

Kassekøen i bankfilialen var delt i to, de var begge lange - og jeg valgte feil. For i kassen kunne ikke den eneste ekspeditøren avslutte en konto - det måtte gjøres i den andre køen. Og vel fremme i denne køen fikk jeg et sjokk.

For til tross for alle moderne IT-systemer - som var nettleser-baserte - kunne ikke damen avslutte min konto eller overføre penger via IT-systemet - "hvertfall ikke til Skadiabanken" (hun uttalte navnet fnysende).

For å løse en slik helt vanlig bankoppgave bruker Norges største bank fremdeles papir og penn.

Borte i en hylle hentet hun i stedet frem et papirskjema, men ikke av den trykkede typen: Det var et skjema laget for lenge siden som var kopiert opp en rekke ganger slik at skriften nå var blitt utydelig.

Dette begynte hun å fylle ut - med kulepenn. Kontonummer, adressen min og fem-seks andre rader skrev hun av fra skjermen. Jeg fikk undertegnet - som om jeg skulle ta ut en milliard eller to - og fikk så beskjeden: "Dette må sendes inn, de tar det vel over påske".

Skjema sendes altså trolig med internpost, til en annen person som så skal taste dette inn på nytt og overføre pengene til Skandiabanken manuelt. At slike dagligdagse bankrutiner ikke ligger inne i kasse-systemene i Norges største bank er helt utrolig.

Hvordfor er ikke dette en del av IT-systemet? Gir det noe bedre sikkerhet? Stoler ikke banken på sine ansatte? Hvorfor måtte hun fylle ut så mye?

Hva det vil koste meg å overføre pengene manuelt til Skandiabanken gleder jeg meg til å se. Når tre-fire ansatte i banken skal fylle ut, transporere, sortere og taste inn skjema blir det ikke billig.

Til toppen