Bruker PC-hjelp som deltids IT-avdeling

PC-gutta ble startet for å hjelpe privatbrukere, men stadig flere bedrifter bruker dem som IT-avdeling.

Nyetablerte og små bedrifter med opptil 20 ansatte, kan ofte slite med både trang økonomi og få ressurser.

Å ansette egen IT-person kan derfor bli uforholdsmessig dyrt, og stadig flere små selskaper velger derfor heller å leie inn IT-hjelp ved behov.

Dette er noe PC-Gutta merker. Selskapet består av syv ansatte og startet opp for tre år siden. Den gang var det privatmarkedet som var målgruppen.

Men i løpet av tre år, har bedriftsmarkedet fått stadig større andel. I dag anslår daglig leder Knut Lien at IT-hjelpen har fordelt seg med 50 prosent mot privatmarkedet og 50 prosent mot bedriftsmarkedet.

    Les også:

For en privatperson koster det rundt 550 kroner i timen pluss moms. I tillegg kommer kjøring som skal dekke tiden og driftskostander på 170 kroner i Oslo og 210 kroner i Bærum.

Lien anslår at IT-hjelpen i snitt tar mellom en til to timer, og at en privatkunde gjerne ender opp med å betale mellom 900 til 1500 kroner for besøket.

De vanligste feilene kan være alt fra å installere trådløse nettverk til viruskontroll og diskkræsj.

- Mange leverandører lokker med «Gjør det selv-pakker», men av erfaring vet vi at dette slett ikke er enkelt for den vanlige mann, forteller Lien til digi.no.

Før PC-Gutta rykker ut, kontrollerer de om kunden har sjekket med bredbåndsleverandøren om eventuelle linjefeil eller om strømmen er slått på.

På bedriftsmarkedet, som har en annen prisstruktur, kan feilen være relatert til servere, nettverk, backup og brukerveiledning.

Som en deltids IT-avdeling, tilbyr PC-Gutta nettverks løsninger, oppgraderinger, reparasjoner og en-til-en opplæring.

PC-Gutta har i dag i sin base 3000 kunder. Aksjeselskapet omsatte i fjor for 5,3 millioner kroner, og resultatet går i pluss.

Til toppen