Bruker stadig mer Linux i dingser

Linux brukes stadig mer i integrerte enheter. Men få benytter de kommersielle distribusjonene.

Elektroniske enheter for både bedrift- og konsumentsmarkedet blir stadig mer avanserte, og mange benytter nå et fullverdig operativsystem internt. En undersøkelse gjort av selskapet Venture Development Corporation (VDC) blant 428 leverandører av integrerte systemer, viser at 15 prosent har tatt i bruk Linux i sitt nåværende prosjekt.

Blant de 368 selskapene som svarte på spørsmålet om hvilket operativsystem selskapet vil benytte i forbindelse med det neste prosjektet, svarte 20 prosent Linux.

Årsaken til dette skal være et bredt utvalg av offentlig tilgjengelige enhetsdrivere, designsystemer som benytter de nyeste kommunikasjonsprotokollene, teknologi hentet fra avansert Linux-drift og royaltyfri produktlisensiering.

Det viser seg likevel at 80 prosent av bedriftene som har eller skal ta i bruk Linux, foretrekker ikke-kommersielle utgaver av operativsystemet. De kommersielle aktørene sliter ifølge VDC med å forklare den virkelige nytten av å måtte betale ekstra for deres produkter og support, framfor å benytte en offentlig tilgjengelig utgave.

VDC mener at de store leverandørene av integrerte systemer velger ikke-kommersielle utgaver fordi de har ressurser nok internt til å videreutvikle, vedlikeholde og støtte en intern Linux-løsning. Samtidig vil de mindre systemleverandørene, som har mindre penger å rutte med, spare penger ved å velge en gratisløsning med support fra åpen kildekode-fellesskapet.

VDC mener at de kommersielle Linux-leverandørene må fortsette å fokusere på produktutvikling og utfordringer knyttet til integrasjon ved å flytte høyere opp på verdikjeden. I stedet for å bare levere en Linux-distribusjon bør de tilby økt effektivitet til utviklingsprosessen ved å levere gode utviklingsverktøy, mellomvare, løsninger på både plattform- og applikasjonsnivå og andre ressurser som støtter Linux-løsninger.

VDC mener at dette er løsninger som kundene vil kunne ta i bruk for blant annet komme tidligere på markedet med nye produkter, uten å sprenge utviklingsbudsjettene.

Til toppen