Brukerfiendtlig kopibeskyttelse fra Microsoft

Windows XP Media Center og den nye Media Player 9 viser hvordan Microsoft satser på brukerfiendtlig kopibeskyttelse for å tekkes film- og platebransjen.

Tirsdag ga Microsoft og Hewlett-Packard flere detaljer om hvordan nye underholdnings PC-er drevet av den kommende Windows XP Media Center Edition vil virke. I går ble det avholdt et kjempejippo der Bill Gates fikk følge av blant andre filmregissør James Cameron og rapper LL Cool J da han presenterte den første åpent tilgjengelige betaversjonen av Microsofts kommende multimediaklient og -distributør, Windows Media 9. Formålet med begge disse nyhetene er å fremme PC-en som underholdningsmaskin. Begge satser sterkt på kopibeskyttelse på en måte som tyder på at Microsoft er mer interessert i å overbevise Hollywood om at det ikke er farlig å satse på digitale media, enn å gi forbrukere fleksible verktøy.

Windows XP Media Center Edition er beregnet på PC-er der funksjoner som musikk, video og Internett kan styres gjennom en fjernkontroll. Hewlett-Packard og Samsung har varslet at de vil levere PC-er tilpasset dette systemet i god tid før jul. Det dreier seg om godt utstyrte og følgelig forholdsvis dyre maskiner som kan ta imot tv-signaler og bredbåndssignaler, håndtere alle slags minnekort, brenne DVD-er og så videre. HPs modell vil ha 512 MB minne, 100 GB disk, 200 watts Klipsch-høyttalere, to optiske drev, fem USB 2.0-utganger, doble Firewire-utganger med mer.

Den gode nyheten er at disse PC-ene vil leveres med programvare - nedfelt i operativsystemet - for å lagre digitale opptak av tv-sendinger på harddisken.

Den dårlige nyheten er at denne kopieringen er kryptert for å hindre brukeren fra å konvertere tv-opptakene til MPEG-2-format, brenne dem på DVD-er og spille dem av på andre maskiner.

Reaksjoner som Cnet har innhentet fra analytikere og brukere er entydige: Dette er en innskrenkning folk ikke vil ha, og følgelig ikke ønsker. De peker på at for eksempel Sony har en underholdnings PC på markedet som også gir anledning til å gjøre digitale opptak av tv-sendinger, men der det ikke er begrensninger på kjøperens adgang til å konvertere opptaket til MPEG-2 og brenne det på CD eller DVD.

Microsoft forsvarer seg med at selskapet må finne den rette balansen mellom forbrukeren og innehaveren av opphavsretten.

Analytikerne mener Microsoft har latt seg skremme av Hollywoods harde holdning mot PC-bransjen, og satser nå tungt på å overbevise film- og plateselskaper at dets teknologi for opphavsrettsstyring - les kopibeskyttelse - er verdt å satse på.

Denne teknologien er nedfelt i Windows Media 9 som er langt mer enn bare en spiller. Det er først og fremst en plattform for distribusjon av opphavsrettsbeskyttet digitalt materiale, som Microsoft har brukt fire år og 500 millioner dollar på å utvikle, opplyste Bill Gates på jippoet i går kveld.

Den vesentlige konkurrenten til Microsofts teknologi for distribusjon av digital multimedia er RealNetworks Inc som er i ferd med å posisjonere seg som egen distributør, og ikke som teknologileverandør. Det innebærer at RealNetworks konkurrerer både mot Microsofts teknologi, og mot dem Microsoft satser på å selge sin teknologi til.

Hvis Microsoft lykkes i å overbevise film- og plateselskapene, og distribusjon av musikk og video gradvis går over til Microsoft-formater, vil det ikke spille noen rolle hva forbrukerne mener. At Media 9 klienten er "gratis" - nedfelt i Windows XP - blir liten trøst, med mindre noen luringer finner ut hvordan filkrypteringen kan knekkes. Ifølge amerikansk lovgivning ("DMCA" eller "Digital Millennium Copyright Act") er det kriminelt å forsøke. Men mange glupe ikke-amerikanere vil nok prøve seg - intenst.

Til toppen