Brukerne bønnfaller NRK om å ikke bli som VG.no og Nettavisen

Surferne ber om at NRKs nettsider ikke skal bli som VG eller Nettavisen. Statskanalen har undersøkt sine lesere, og de synes litt nervøse for den mer kommærse delen av medielandskapet.

En fersk brukerundersøkelse viser at den typiske brukeren av NRKs internettsider er ung og velutdannet, med stor interesse for nyheter - og som oftest en mann. Og brukeren advarer NRK.no mot å bli som andre nettaviser. Mange forventer at nettstedet skal være noe spesielt.

Det skriver kanalen i en pressemelding.

Mer enn 2 800 nettbrukere svarte midt i mai på en spørreundersøkelse på NRK.no-forsiden.

Den typiske NRK.no-brukeren er en høyt utdannet ung mann, som bruker NRK.no relativt ofte og ser på det som et av sine faste nettsteder.

Han bruker nettstedet først og fremst til nyheter, men også til underholdning og nettradio. Han er stort sett fornøyd med nettsidene slik de er per i dag, og brukeren er relativt bevisst på NRKs historie og posisjon som allmennkringkaster. Nettbrukerne vil ikke at NRK skal bli "useriøs".

Mannsandelen er på hele 73,5 prosent. 70 prosent er under 40 år. 64,5 prosent har høyskole- eller universitetsutdanning. 61 prosent oppgir at de har bredbånd. Bare sju prosent har modem. 41 prosent logger seg på hjemmefra og 47 prosent fra jobb. 11 prosent bor i utlandet, 24 prosent i Oslo.

Over halvparten sier de er faste brukere. 70 prosent oppgir at de er ofte på NRK.no-forsiden, deretter følger nyheter og nettradioen på treff-toppen.

Menn oppgir at de oftere besøker sportssidene og distriktsnyheter, mens kvinner sier de oftere velger film, mat, litteratur og underholdning. Bruken av nyhetssider stiger med alder.

96 prosent sier seg ganske fornøyd eller svært fornøyd. Det er jevn tilfredshet i aldersgruppene. 88 prosent syns det er lett å finne fram.

Over 60 prosent sier de er fornøyd med reklameandelen på Nrk.no. 30 prosent sier det er for mye. Det er ingen forskjell i kjønn eller alder her.

Når det gjelder hva folk vil lese, sier 70 prosent at de er meget interessert i nyheter. Menn er veldig sportsinteressert. Kvinner er særlig interessert i helsestoff, litteratur, forbrukerstoff og mat. Underholdning skårer høyest blant de under 30 år.

Hele 51 prosent av NRK-brukerne vil gjerne ha mer nyheter. Livetjenester/web-TV vil 32 prosent ha mer av. Deretter kommer musikk, forbrukerinformasjon og lokale nyheter. Chat og nettprat skårer lavest. De yngste brukerne etterspør mer underholdning.

Det er tydelige forventninger blant brukerne om at NRK.no skal skille seg fra de kommersielle nettaktørene. Hva som ligger i dette "annerledes"-begrepet er ikke klart definert, men allmennkringkasterverdier som mangfold, troverdighet, nyskaping og dristighet er viktige stikkord. Disse verdiene kan manifestere seg i alt fra dyptgående nyhetsdekning til nyskaping innenfor nettsteder som Upunkt, skriver kanalen i pressemeldingen.

Undersøkelsen er gjennomført i regi av NRK Forskningen ved Liv Braathen. Hun kommenterer at NRKs allmennkringkasterposisjonen utvilsomt er et unikt konkurransefortrinn, og noe brukerne tydeligvis ønsker seg.

Til toppen