Brukeropplevelsen avgjør hvor man kjøper

En god brukeropplevelse kan avgjøre at en kunde velger nettopp din nettbutikk.

Hvorfor velger en kunde å kjøpe fra Komplett i forhold til Elkjøp, spør daglig leder Even Ribakken i Netlife Research en lydhør forsamling under IT-tinget.

Han mener hele hemmeligheten med en vellykket nettbutikk er å utforme den slik at den hjelper kunden til å handle. Det skal være enkelt, og kunden skal ikke være i tvil om hva han mottar av produktegenskaper.

Det var Netlife Research som i sin tid hjalp Widerøe med å løfte salget på nett med 150 prosent fra 2 av 100 til 5 av 100 som kjøpte billetter på www.wideroe.no. Netlife analyserte flyselskapets bestillingsløsning, aktuelle brukerproblemer hos kunden og hva som skulle til for å få flere av de besøkende til faktisk å kjøpe reiser.

Risbakken mener den største feilen mange gjør når man utformer en hjemmeside, er å glemme kunden. Hva er det egentlig kunden trenger, hvordan finner han fram til varene og hvor enkelt er det å betale.

Han trekker fra XXL-kjeden som et eksempel på god hjemmeside. Her ser kunden med en gang hva kjeden tilbyr, og det er enkelt å gjøre innkjøpene.

Risbakken illustrerer hva man bør tenke på når man utformer en nettbutikk med en kvinne 34 år, i permisjon med to små barn, gift og bor i rekkehus. Kvinnen ønsker å gå til innkjøp av vaskemaskin.

Hun har to små barn, så sikkerhet er en egenskap nettbutikken bør framheve.

Hun bor i rekkehus, altså bør vi framheve at maskinen er stillegående.

Hun er en travel dame med mange jern i ilden. Altså bør maskinen ha god kapasitet.

Det er unge mennesker i etableringsfasen. Økonomi bør framheves og hvilken energiklasse maskinen har.

– Når man har forstått kunden og kjenner deres behov inngående, kan man gå i gang med å designe siden, framholder Risbakken.

Til toppen