BEDRIFTSTEKNOLOGI

Brukerstorm mot UPC

Etter at digi.no på torsdag publiserte en artikkel om våre erfaringer med UPC sin kabelmodemtjeneste, har vi fått en strøm av tilbakemeldinger. Innholdet i disse burde være en tankevekker både for UPC og for folk som vurderer å bli kunder der.

Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
17. sep. 1999 - 18:24

Nedenfor har vi gjengitt utdrag fra noen av tilbakemeldingene vi har fått i forbindelse med vår artikkel om UPC og kabelmodem - Rask aksess, men underlig regelverk. Vi har fått så mange tilbakemeldinger at vi dessverre ikke kan trykke alle. Dessverre var det ingen som ville rose UPC, så det blir litt enveiskjøring her.

Men vi har også fått en tilbakemelding fra UPCs informasjonssjef, Wibecke Brusdal: UPC: - Få husstander har mer enn én PC.

Så til tilbakemeldingene fra leserne, men glem heller ikke Jan Borgar Strømmens leserinnlegg: UPC-kunde: - Kan dårlig lederskap være årsaken?

"Man investerer en mengde kroner i storslagne reklamekampanjer (med helsides annonser i landets største aviser, kostbare superboards og DM-kampanjer) og oppnår som forventet en ganske høy oppmerksomhet.

Men det klassiske er at man merkelig nok ikke er forberedt på å følge opp den økte interessen.

Et par slike innlegg (som ditt) i massemediene, vil kunne rasere den tilliten selskapet har brukt millioner av kroner på å bygge opp. Og slik bør det være."

"

1. Meget godt fornøyd med tjenesten (når den er oppe).

2. Synes tjenesten er for ustabil, selv om borretslaget jeg bor i har helt nye kabler etc. Tilgangen til nettet kan være borte i timesvis.

3. Liten eller ingen tilbakemelding ved "linjebrudd".

4. Eksremt laaaang ventetid til kundesevice.

5. Lav kompetanse hos kundeservice, hvis du er heldig blir du satt over til"Internettgruppa". Virker som om disse sitter godt beskyttet i fortet sitt. Personene på kundeservice må fysisk gå inn til dem å spørre om lov til å sette kunden i kontakt med dem.

"

Fra en av Janco/UPC-brukerne som også kontaktet oss i januar:

"Gratulerer med kabel-modemet i heimen! Fint at tingene virker bra for deg - her hos oss er stabiliteten fortsatt varierende, men noe bedre enn i vinter. Vi har da heller ikke betalt for vårt abonnement siden mai i år....

Bra at du tar med i artikkelen din at det finnes ulike erfaringer med internett fra UPC.....

Å true med Forbrukerrådet og TV2 hjelper deg fører ingensteds hen når det gjelder UPC - gamle Janco har ligget på klage-toppen der de siste 18 årene (eller noe sånt). Å si opp er klart et alternativ, men så er det dette med å være online 24 timer i døgnet uten tellerskritt da............"

"Reglene om bruk av kabelmodem er naturligvis helt på trynet. De satser på å selge bredbåndstilgang til de som ikke trenger det - den vanlige forbruker, samtidig som entusiastbruk av nettet defineres som næringsvirksomhet.

Jeg lurer på om ikke Dilbert faktisk jobber hos UPC i utlandet...."

"Tenkte bare du skulle få litt tilbakemelding. UPC byttet i august teknisk plattform fra motorola til terayon. Terayon modemene er mere stabile enn de tidligere kabel modemene, og det er mindre "kutt" enn det var før. Men når det skjer så er det mest frustrerende kundeservicen til janco/chello. De som sitter på chello support er de samme menneskene som sitter på janco sitt kundesenter,de er veldig flinke på filmnet/tv1000 men kan ingenting om data/internett. Et vanlig svar på en feilmelding er "Lyser lampen på kabelmodemet? Ikke det, nei da virker det ikke. Hadet bra!". De har en såkalt dispatch, eller 2. linje teknisk support. Men de har en respons tid på opptil flere uker. Sendte en mail i beguynnelsen av juni angående et problem vi hadde, og de ga ikke tilbakemedling før i midten av juli. Svaret? Vi har målt linja hos deg, og den er ikke god, vennligst vent til vi skal oppgradere kabel modemet. Men jeg fikk ingen beskjed om og oppgradere, så jeg ringte og spurte, nei det skulle du ha gjort forrige uke, gjør du ikke det nå så slutter det og virke 1/9."

"Selv om du bestiller 300 kbits abonement, eller "maestro", som gir deg 640, mister du .. MYE i såkalt "Administrativ Overhead" som Oops (UPC) har valgt å kalle det.

I tillegg mister du mye når forbindelsen din faller ned _hele_ tiden. Jeg mister normalt forbindelsen ca hver time, og dette kan vare fra 1 sekund, til mange titals minutter.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
På trappene til internasjonal suksess
På trappene til internasjonal suksess

.. Når du har hatt Oops i 1-2 uker til tipper jeg du kommer til å ville skrive en ny artikkel om dem :) ta gjerne en titt på "jancomulticom.frustrert" for flere innslag."

"Da har du kanskje lest min posting (på Usenet red. adm) om støy og klaging til sjefene med oppfordring om å ringe dem. Hør med info.sjefen om hvordan de oppfatter at kunder ser seg nødt til å gå så langt. For et par uker siden var det dødt her i flere dager - ingenting skjedde. Derfor kontaktet jeg direktøren i Chello Norge (husker ikke navnet hans i farten). Han var helt sjokkert over det jeg kunne fortelle om erfaringer de siste to årene. Saken kom opp på det interne ledelsesmøtet i Janco samme dag....... Og etter det jeg har hørt ble det litt bråk, kan du si. Men de er mest opptatt av å tette at jeg får intern info - ikke å løse problemene....."

"flott og reflektert artikkel om UPC!

bare en ting - det å sette opp en proxy er ikke så _veldig_ forbudt, i hvert fall diskuteres det måter å gjøre det på, på Jancos diskusjonsfora, uten at noen fra Janco har reagert på det. "

"Hvem er UPC? Hvem eier UPC? Hvilke motiver og strategier har de?

Allerede idag begynner vi med hjemme-arbeide som krever netttilgang når vi går i grunnskolen. Tror våre politikere at utviklingen på dette området vil stanse?

Jeg tror desverre at det ikke er så mange som har full oversikt over konsekvensene av at vi skaper en monopolsituasjon på kabel tv. De fleste vil trenge stor båndbredde til hjemmearbeid. Kombinerer man dette med den teknologiske utvikilingen samt en lang rekke sentrale temaer som miljø, redusert transport, telepending, sysselsetting i distriktene, bosetning i distriktene osv. tror jeg det er dette nettet som er vesentlig.

I dagens debatt om bredbånd er det ensidig fokusert på næringslivets behov fra igår, i betydningen fysiske arbeidsplasser, ofte som størst mulige enheter hvor sjefene kan se alle de ansatte i kantinen. "

Likevel, det er en og annen som fortsatt ønsker seg kabelmodem fra UPC. Men ikke helt ukritisk:

"Tenkte jeg skulle høre med UPC hvor mye det koster å få kabelmodem til bærbar PC.. Og jeg gidder jo ikke sitte i telefonen i en halv time..

Men:: Dette er må være KRISE for UPC:... Det finnes ikke en eneste mailadresse på siten deres.... Hvorfor?? De markedsfører seg som et multimediaselskap. Og så greier de å lage en ny web-tjeneste (som forøvrig ser heelt phyy ut..!!) uten et eneste j.. kontaktpunkt via mail.."

Til slutt en som ikke omhandler kabelmodem, men fortsatt UPC:

"Som nestleder i et borettslag undersøkte jeg for en stund siden hva det ville koste å knytte bygningen jeg bor i til et oppgradert kabelnett. Telenors kabel går i gaten utenfor huset, UPC - eller Janco, som selskapet het den gangen - sin kabel var tilgjengelig på loftet i bygningen. Janco krevde høyest pris, til tross for at Telenor måtte grave. Da vi hadde avstemning i borettslaget om vi skulle ha kabel-TV fra Janco eller Telenor, ble resultatet enstemmig. Telenor hadde et mye større utvalg kanaler til en forholdsvis bedre pris."

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra