Brukervennlighet avgjørende for sikkerheten

Brukervennlig og sikkerhet anses ofte som vanskelig å kombinere. Nokia mener det motsatte.

En vanlig oppfattelse er at brukervennlighet i IT-systemer er svært vanskelig å kombinere med god sikkerhet. Tar man utgangspunkt i Windows og Microsoft, viser historien at selskapet lenge fokuserte langt mer på brukervennlighet enn på sikkerhet. Dette har endret seg de siste årene, men har tatt tid, trolig fordi Windows er et omfattende system å bygge om.

Under en pressekonferanse denne uken, fortalte Janne Uesilehto, teknologisjef i Nokias Technology Platforms-avdeling, en helt annen historie. For han mener at brukervennlighet og sikkerhet henger sammen som hånd i handske. I hvert fall når det gjelder mobiltelefoner.

Nå er det ikke helt korrekt å sammenligne Nokias mobiltelefoner med Windows eller andre PC-operativsystemer. Kompleksiteten er på ganske så forskjellige nivåer, det samme er antallet oppdagete sårbarheter. Til nå, hevder Uesilehto, er det ikke kommet noe virus eller annen ondsinnet programvare som utnytter reelle sårbarheter i operativsystemene Nokia benytter i sine mobiltelefoner.

- En "mobilorm" som Cabir, utnytter ingen sikkerhetshull i mobiltelefonen, men i stedet funksjonalitet som er ment å være tilgjengelig for brukeren, for eksempel installasjon av annen programvare, sier Uesilehto.

Problemet er at brukeren ikke alltid forstår de beskjedene mobiltelefoner eller andre systemer gir, og dermed bare trykker på "OK-knapper" for å kunne komme videre. Dette åpner i praksis for installasjon av hva det måtte være.

- Hvis brukeren forstår hva som skjer, er det enklere å hindre ondsinnet programvare, sier Uesilehto, og forteller at dette er noe Nokia fokuserer på når selskapet utvikler brukergrensesnitt til selskapet mobiltelefoner.

Han mener likevel det kan være behov for andre sikkerhetsløsning i forbindelse med mobiltelefonbruk, avhengig av hva brukeren benytter mobiltelefonen til. Dette gjelder spesielt løsninger som beskytter brukerens data mens mobiltelefonen er knyttet til eksterne tjenester, for eksempel i forbindelse med tilkobling til bedrifters lokale nettverk. Dette skiller seg ikke spesielt mye fra det som er gjeldende for vanlig PC-bruk, og løsninger basert kryptering, digitale sertifikater og brannmur tilbys derfor også for bruk sammen med mobiltelefoner.

Uesilehto fortalte også at Nokia samarbeider med leverandører av mobiltjenester og andre mobilleverandører om å gjøre brukergrensesnittene intuitive for nye brukere.

Til toppen