Brukte 100 mill på nettannonsering

Den amerikanske bilprodusenten General Motors er størst på nettannonsering blant bilprodusenter i USA. I 1998 brukte selskapet mer enn dobbelt så mye som året før.

Den amerikanske bilprodusenten General Motors (GM) trapper kraftig opp annonsesatsingen på nettet. Ifølge Advertising Age økte bilprodusenten annonsekronene på nettet med hele syv millioner kroner.
GM brukte 12,7 millioner dollar, eller rundt 97,5 millioner norske kroner, på nettannonsering i 1998. Det er mer enn en fordobling fra de 5,7 millioner dollar, eller 43,7 millioner norske kroner, selskapet brukte på nettannonsering i 1997.


Ifølge vise-administrerende direktør for markedsføring og annonsering i GM, Phil Guarascio, har bilselskapet konsentrert seg om sine hjemmsider heller enn nettannonsering.

- Nå ser vi på nettet bredere som et annonsemedium og måter å bygge våre merker gjennom et rikt budskap. Nettannonsering har i stor grad vært et standardisert element på våre merkers annonsebudsjetter, sier Guarascio, til Advertising Age.

Totalt brukte GM 16,3 milliarder norske kroner (2,12 milliarder dollar) på annonsering i i amerikanske media i fjor. GM var i fjor bilbransjens største annonsør på nett i USA.

Til toppen