Brukte 18 dager på å rette telebrudd

Kundene på Nesøya utenfor Oslo måtte leve 18 dager uten telefon og bredbånd.

6. august skjedde et realt tordenvær som satte telefonforbindelsen til Brønnøya og Nesøya ut av spill.

Onsdag var det fortsatt ikke internettforbindelse og dem med hjemmekontor måtte inn til fastlandet for å låne datautstyr.

18 dager gikk før summetonen igjen på plass for de 55 kundene som ble rammet.

Asker og Bærum Budstikke raser i sin lederartikkel på onsdag og mener det er underlig at Telenor i dagens knallharde telefonimarked - tar sjansen på en slik arroganse overfor kundene.

Telenor har nettopp lagt fram sitt beste resultat noensinne med tre milliarder i overskudd etter årets første seks måneder. Da har kundene som har bidratt til overskuddet all grunn til å kreve både rask og effektiv service, står det på lederplass.

På spørsmål fra digi.no svarer informasjonssjef Kristin Paus i Telenor at kabelbruddet ble rettet sent tirsdag kveld. Hun beklager tiden det tok, men forklarer det med et vanskelig brudd.

Årsaken skal ha vært feil på en kabel som følge av lynnedslaget, men gravearbeidet har tatt tid. Først har Telenor måtte innhente gravetillatelse fra kommunen og det har vært et stort og vanskelig område å grave opp, forteller Paus.

Paus mener det bare skal være 55 abonnenter som skal ha vært knyttet til denne kabelen. I tillegg har flere Telenor-kunder på grunn av lynnedslaget fått ødelagt sitt ISDN-utstyr, sier Paus.

Som et plaster på såret har abonnentene som ble rammet blitt tilbudt tre kvartalers gratis telefoni-abonnement og tre måneders gratis ADSL, forteller Paus.

Til toppen