Brukte reklameteknologi til nyhetssensur

En av verdens mest anerkjente aviser sensurerte en sak så britiske lesere ikke fikk tilgang.

Når New York Times skrev en sak (Details Emerge in British Terror Case) om den avslørte terroaraksjonen i London, fikk de et juridisk problem.

Britisk lov tillater ikke publisering av skadelig forhåndsdømmende materiale om anklagede før rettssaken. Et godt prinsipp vil nok mange mene, men forskjellige land har forskjellige lover og regler rundt dette temaet. Britene har langt strengere lovgivning på dette enn USA og mange andre land.

Dette skaper et problem for nyhetsmedier på internett når det kommer store internasjonale saker som er av stor interesse på tvers av landegrensene.

New York Times løste problemet delvis ved å benytte seg av den samme teknologien som de benytter for å differensiere reklamen sin. Å skille hvilken reklame som vises i hvilket land er en viktig funksjonalitet for nettbaserte medier som opererer i et internasjonalt marked.

    Les også:

Bruken av denne reklameteknologien resulterte i at lesere som logget seg inn fra en britisk nettadresse fikk følgende melding hvis de prøvde å lese artikkelen:

«On advice of legal counsel, this article is unavailable to readers of nytimes.com in Britain»

Man trenger ikke å være dataekspert for å forstå at dette på ingen måte er en fullgod sensurering som hindrer alle britiske lesere i å lese artikkelen. Lesere som går på internett via en bedrifts internasjonale nett kommer ofte inn på internett via et aksesspunkt i et annet land, og det finnes proxy-tjenester som lar deg fremstå som en leser fra et annet land.

– Teknologiene er kanskje ikke 100 prosent effektive, men de er effektive nok. Internasjonalt rettsvesen kan være villig til å ta hensyn til at man har prøvd, sier Jonathan Zittrain, professor i internettregulering ved Oxford University til New York Times.

Det er ikke daglig kost for mediene i den vestlige verden å måtte sensurere en sak slik at innbyggerne i et demokrati ikke får tilgang, men New York Times valgte denne gangen å føye seg for lovgivningen.

– Det er aldri et lykkelig valg å nekte våre lesere å lese en sak, men det var å foretrekke fremfor ikke å publisere den på nett i det hele tatt, sier Jill Abramson, sjefsredaktør i New York Times.

Med en teknologi som stadig utvikler seg med nye muligheter for differensiert distribusjon av innhold og reklamer til hvert enkelt marked, vil det bli lettere fremover å differensiere hvem som får lese hvilke nyheter.

Til toppen