Brun Brother

Det er et jevnt tilsig av kreative forretningsidéer innen e-handel, og nå og da er det relativt oppsiktsvekkende ting som flyter forbi. Dagens idé er en kombinasjon av Big Brother og forfengelighetsindustrien, og moralen er at man kan få mye gratis dersom man er villig til å betale prisen. Bill. mrk. "Ikke lyssky".

Tilbudet gjelder dem som ikke er lyssky i dobbelt forstand. I Tyskland har solstudioer i byene Hannover og Fulda montert kamera i solsengene sine og tilbyr sine kunder gratis sol dersom bildene kan legges ut på nettet. Bildene blir lagt ut live og lagret i et arkiv til glede for de overmåte skuelystne. Erfaringen fra Big Brother i Norge burde tilsi at dette kan være relativt big business til et nisjemarked å være.

Forretningsmodellen er relativt enkel. Tjenesten leveres i tradisjonell form, inntektene kommer fra Internettet som betalt abonnementstjeneste eller i form av annonseinntekter. Som vanlig er det litt overraskende hva folk vil betale for, og i dette tilfelle, hva folk vil gjøre for å få noe gratis.

Det interessante spørsmålet i forbindelse med slike tjenester er ikke at de finnes. At særlig menn betaler for å se mer eller mindre nakne kropper er aldeles ingen nyhet. Det er antagelig mer interessant å spørre om fjernsynsprogram som Big Brother påvirker allmenhetens holdning til forskjellige slag kikkerjenester. Er det i ferd med å bli stuerent å se folk dusje eller bli brune bare for kikkingens skyld? Når kommer den første tjenesten hvor du kan kikke på dem som kikker?

For dem som fremdeles lurer på de tyske videosolarier så er adressen www.gratissolarium.de.

Til toppen