Brynestad hodestups ut i mobilkaoset

Smart Club skal få mer enn 60 000 kunder på bare et billigabonnement, ingen "billigtelefoner" og kontante brukere. Sammen med Telenor, som eier 50 prosent, skal de knuse kontantkort-haiene.

Telenor Business Solution, som tidligere het Telenor Bedrift, gikk i oktober inn i Smart Clubs mobiltelefon-konsept, og tok 50 prosent av aksjene i selskapet Smart Club Telecom.

I dag lanserte selskapet sine tjenester, og mener de kan nå 60.000 kunder innen utgangen av neste år som virtuell operatør.

Salgstrikset til Smart Club Telecom er å gjøre tilbudet enkelt. Til forskjell fra sine konkurrenter, som gjerne har en drøss forskjellige abonnementsløsninger til forskjellige kunder, velger den nye utfordreren å satse på ett abonnement og bare dette. Prisene på samtaleprisene kommer til å variere i forhold til hvor mye man bruker telefonen.

- De aller fleste vil oppleve reelle besparelser. Dette abonnementet, Smart Mobilspar, er nemlig fleksibelt, sier Tore Hermansen, som leder selskapet. Han forteller at de aller fleste mobilkundene i dag har feil abonnement i forhold til ringetyper. "Billigabonnement" (lav fast månedspris) er dyrt å ringe med (samtalepris). De som har en høy fast månedspris er på samme måte billig å ringe med. - Vi vil gjøre det slik at vårt abonnement passer alle, selv om de ringer under hundre minutt i måneden eller om de ringer flere tusen, sier Hermansen.

Prissystemet bygger nemlig på en trappetrinnmodell, som gjør at dersom man ringer 100 minutt i måneden, 350 minutt eller 1.000 minutt i måneden får billigere takst. Fastprisen er på 50 kroner i måneden.

Smart Club Telecom skal til gjengjeld ikke gi bort eller subsidiere telefoner til kundene, denne kostnaden tror de ikke er en fordel for å tilegne seg kunder.

En markedsundersøkelse Smart Club Telecom har gjort sammen med Norsk Gallup viser at det er reell pris som er viktig for kundene når det gjelder abonnementet. - 60 prosent av de spurte i undersøkelsen vår svarte at de måtte ha en reel besparelse hvis de skulle endre et abonnement. Men bare 27 prosent mente at billigere telefoner var en driver for å skaffe seg nytt abonnement, underbygger Hermansen, som kom til Smart Club fra NetCom.

Håpet for Smart Club er å komme opp i 60 000 kunder i løpet av neste år. Allerede nå har selskapet 5.000 kunder på kontantkort. Det er stort sett kontantkortmarkedet som Smart Mobilspar vil entre. Kundene i dette markedet betaler for mye, mener Smart Club, som tror at selskapets tilbud vil være attraktivt.
Innenfor bedriftsmarkedet er det også upløyd mark:

- SMB markedet har fått liten oppmerksomhet blant teleoperatørene, og de aller fleste bedriftene har her privatabonnement. Vi tror at dette markedet kan bli interessant for oss, sier Hermansen.

Selve butikk-konseptet Smart Club har en enorm kundemasse på i alt 550 000 medlemmer, hvorav 130 000 i Sverige. Men det er ikke primært denne gruppen som vil bli i søkelyset for reklamekampanjene som kommer i tiden som kommer. - Vi skal ut i hele markedet. Vi skal bli svært synlige, sier Hermansen som røper at det blir kampanjer på TV 2, direkt mail og avisreklame.


Til toppen