BSkyB flyr inn i spilltjeneste

Rupert Murdochs BSkyB gjør sin andre investering i en britisk e-handelstjeneste. Sammen med børsnoterte Gameplay.com satser kringkastingsselskapet på dataspill i alle mediekanaler.

Mediemogulen Rupert Murdoch annonserte nylig sin totale overgivelse til Internett etter å ha svidd av store midler på digital-TV de siste årene.

Les:


Murdoch konverterer fullstendig til Internett

Sammen med japanske Softbank skal han gjennom News Corp. investere i ulike internettvirksomheter.

Men også i datterselskapene hans er det stor aktivitet for tiden. Kringkastingsselskapet BSkyB har gjort sine to første investeringer i e-handelvirksomhet den siste måneden.

I november skjøt BSkyB pund inn i Toyzone.co.uk og nå kjøper kringkastingsselskapet ti prosent i Gameplay.com. Gamesplay er notert ved London-børsen og hevder selv at der et av Europas største spillhus. En av hovedvirksomhetene er salg av spill via tjenesten.

Men forholdet til BSkyB begrenser seg ikke til en mindre investering. I en separat avtale skal partnerne lage en ukentlig TV-serie i 13 episoder som fokuserer på video- og dataspill. Programmet sendes eksklusivt på BSkyBs kanaler, i dette tilfelle Sky One.

Til sammen har BSkyB rundt 7,9 millioner britiske seere på sine TV-kanaler, det inkluderer de digital-TV seerne. Gameplays merkenavn skal innprentes blant alle disse seerne. I tillegg til TV-reklame vil spilltjenesten være offisiell e-handelspartner til Murdoch-selskapet på alle online-tjenestene til BSkyB, inkludert en portal.

- Som BSkyB, har Gameplay vært forutseende nok til å satse på distribusjon i så mange kanaler som mulig og identifisere e-kommersielle muligheter som kan komme fra en strategisk allianse med et medieselskap, sier John Swingewood. Han er direktør for nye medier hos BSkyB i en pressemelding.

- Denne investeringen for BSkyB fortsetter å utvide våre e-handels virksomheter fra "Open", en TV-basert plattform, til Internett-baserte PC-er, noe som signaliserer våre forpliktelser til å være en innovativ og ledende spiller i dette mediet, sier han.

"Open" er en digital interaktiv TV-plattform hvor BSkyB allerede har kapret 32,5 prosent av aksjene. I tillegg eier blant andre British Telecommunications (BT) og Matsushita andeler i selskapet der Gameplay også er involvert med en salgskanal for data- og videospill.

BT er, ved siden av BSkyB, en av de største aksjonærene i Gameplay.

Til toppen