British Sky Broadcasting (BSkyB) PLC skal betale 2,9 milliarder DM, eller rundt 12 milliarder norske kroner, for 24 prosent av KirchPayTV, og planlegger børsintroduksjon i 2003 for selskapet, melder nyhetsbyrået Bloomberg.
Kirch er Tysklands nest største mediekonsern etter Bertelsmann.
Det er for å utvide sitt europeiske marked utover Storbritannia og Irland, at BSkyB kjøper seg inn i avdelingen i det tyske mediekonsernet.
BSkyB betaler én milliard DM kontant for de 24 prosentene, en sum som vil komme fra salg av nye aksjer i BSkyB. I tillegg vil KirchPayTV få utstedt rundt 78 millioner nye BSkyB-aksjer, til en verdi av 622 millioner britiske pund, eller rundt åtte milliarder norske kroner. Det tyske selskapet vil etter dette sitte med omlag 4,3 prosent av BSkyB.
Rupert Murdoch-selskapet News Corp. eier 40 prosent av BSkyB.
BSkyB håper nå å bruke sin erfaring fra Storbritannia, hvor hele 30 prosent av husholdningene har betal-TV, og overføre denne kunnskapen til Tyskland, hvor seks prosent av husholdningene har betal-TV.
- Dette oppkjøpet gir BSkyB muligheten til å sikre sin posisjon i det tyske markedet. BSkyB har tro på å skape kun én merkevare og ha en klar agenda; å bygge KirchPayTVs forretningsområde, kombinert med erfaringen BSkyB har i å bygge en av Europas mest vellykkede betal-TV-selskaper. Dette skaper betydelige muligheter for vekst, sier chief executive i BSkyB, Tony Ball, i en pressemelding.
Ifølge Bloomberg har BSkyB og Kirch vært i samtaler siden oktober.