JUSS OG SAMFUNN

BSkyB vil vinne tyske TV-seere

Det britiske betal-TV-selskapet BSkyB og mediemogulen Rupert Murdoch (bildet) kjøper seg inn i betal-TV seksjonen til det tyske mediekonsernet Kirch. Prisen er 12 milliarder kroner.

Hilde Nyman
9. des. 1999 - 10:25

British Sky Broadcasting (BSkyB) PLC skal betale 2,9 milliarder DM, eller rundt 12 milliarder norske kroner, for 24 prosent av KirchPayTV, og planlegger børsintroduksjon i 2003 for selskapet, melder nyhetsbyrået Bloomberg.

Kirch er Tysklands nest største mediekonsern etter Bertelsmann.

Det er for å utvide sitt europeiske marked utover Storbritannia og Irland, at BSkyB kjøper seg inn i avdelingen i det tyske mediekonsernet.

BSkyB betaler én milliard DM kontant for de 24 prosentene, en sum som vil komme fra salg av nye aksjer i BSkyB. I tillegg vil KirchPayTV få utstedt rundt 78 millioner nye BSkyB-aksjer, til en verdi av 622 millioner britiske pund, eller rundt åtte milliarder norske kroner. Det tyske selskapet vil etter dette sitte med omlag 4,3 prosent av BSkyB.

Rupert Murdoch-selskapet News Corp. eier 40 prosent av BSkyB.

BSkyB håper nå å bruke sin erfaring fra Storbritannia, hvor hele 30 prosent av husholdningene har betal-TV, og overføre denne kunnskapen til Tyskland, hvor seks prosent av husholdningene har betal-TV.

- Dette oppkjøpet gir BSkyB muligheten til å sikre sin posisjon i det tyske markedet. BSkyB har tro på å skape kun én merkevare og ha en klar agenda; å bygge KirchPayTVs forretningsområde, kombinert med erfaringen BSkyB har i å bygge en av Europas mest vellykkede betal-TV-selskaper. Dette skaper betydelige muligheter for vekst, sier chief executive i BSkyB, Tony Ball, i en pressemelding.

Ifølge Bloomberg har BSkyB og Kirch vært i samtaler siden oktober.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra