BT vil bli størst i Europa

I løpet av ti år vil British Telecoms europeiske konserndel være på størrelse som moderselskapet er i dag, sier selskapets markedsdirektør for Europa til digi.

Under selskapets markedsføringskonferanse i Southampton i går, la markedsdirektør Dave Butcher fram tallmateriale for selskapets Europa-satsing. Etter disse tallene å dømme vil det europeiske telemarkedet være verdt 141 milliarder engelske pund i 2001. Dette markedet har British Telecom tenkt å bli dominerende på.

- Vi ser på Europa som vårt hjemmemarked, og vår visjon er å bli størst på dette markedet. Om vi når våre mål, vil vi om ti år ha et nytt selskap på samme størrelse som British Telecom i dag, sa Butcher til digi.

Han sier videre at myndighetenes avreguleringer av dette markedet, er en viktig forutseting for denne veksten. Derfor har telegigantens markedsavdeling det siste året forsøkt å påvirke de ulike lands regjeringer. Dette er også bakgrunnen for at BT i en rekke telemarkeder har valgt å samarbeide med de nasjonale teleselskapene om joint venture-avataler, heller enn å etablere egne selskaper.

- Lokale partnere gir oss lokal kunnskap, tilgang til infrastruktur og politisk forståelse hos myndighetene. Vi er avhengig av politiske avreguleringer som lar oss konkurrere på disse markedene, sa Butcher.

Han trakk frem Norge og Danmark som eksempler på markeder der BT samarbeider tettest med de eksisterende telefonselskapene.

- Hvilke samarbeidsmodeller vi velger, avhenger av det lokale markedet. Vi er ikke IBM eller McDonalds, som sier at det bare er én måte å gjøre ting på. Telenor er veldig gode på mobil, så vi samarbeider tett med dem på mobile løsninger.

Ifølge Butcher vil disse lokale alliansene gjøre veien til markedet mye kortere for BT enn for konkurrentene, når de siste reguleringene faller ved nyttår.

- Forhåpentlig vil det også bety at vi unngår en del av de feil våre konkurrenter kommer til å gjøre den første tiden, håper han.

Til toppen