Dish Network tilbyr satellitt-tv og bredbånd. Selskapets ledelse tror en overtakelse av Sprint Nextel, USAs tredje største mobiloperatør, vil tilføre både synergier og nye vekstmuligheter.

Budkrig om Sprint Nextel

Amerikanske Dish overbyr japanske Softbank med mange milliarder dollar.

Satellitt-tv- og internettilbyder Dish Network opplyser at de har lagt inn et bud på 25,5 milliarder dollar for Sprint Nextel, USAs tredje største mobiloperatør med over 56 millioner abonnenter.

I fjor høst leverte japanske Softbank et bud på 20 milliarder dollar for 70 prosent av aksjene i Sprint Nextel. Dette budet vurderes nå av amerikanske myndigheter, med eventuell fullføring innen utgangen av juni.

I sin pressemelding beskriver Dish sitt tilbud som vesentlig bedre for aksjonærene i Sprint Nextel enn tilbudet fra Softbank. Argumentasjonen bygger delvis på en sammenlikning av verdiene Sprint-aksjonærene sitter igjen med etter en eventuell fusjon mellom Dish og Sprint, i forhold til et oppgjør fra Softbank.

– Sprint-aksjonærene vil tjene på høyere pris og et større kontant beløp, samtidig som de også for en anledning til å ta del i sammenslåingen Dish/Sprint med langt bedre strategiske utgangspunkt og håndgripelige synergier som er utenfor rekkevidden til tilbudet fra Softbank, sier styreleder Charlie Ergen i Dish.

Dish vil gi Sprint-aksjonærene verdi tilsvarende 7 dollar per aksje, fordelt på 4,76 dollar kontant og 0,0593 Dish-aksjer per Sprint-aksje.

Sprint-aksjen sluttet forrige ukes handel med en kurs på 6,19 dollar. Da Dish-tilbudet ble kjent, spratt aksjekursen opp til 7,24 dollar, ifølge Bloomberg.

Ideen til Dish er å bygge Dish/Sprint til en helhetlig leverandør av satellitt-tv, internettilgang og tale over mobil og IP. Mens satellitt-tv forventes å oppleve svakere vekst over tid, betraktes mobilmarkedet som svært lovende. Dish har samlet en kontantbeholdning på 10 milliarder dollar. Markedsverdien er 17 milliarder dollar. Omsetningen i fjor var 14,3 milliarder dollar.

Til toppen