HP kan ikke lengre smykke seg med tittelen "Verdens Største PC-produsent." Takket være sterkt salg gikk Lenovo forbi i et svært trådt marked. Bildet viser flere HP-modeller som ble lansert i fjor - som var et uår for PC-industrien.

– Bunnen er nådd

Historiens verste PC-nedtur i 2013.

I syv kvartaler på rad har PC-markedet falt, målt i antall utsendte enheter til markedet. Det viser tall presentert av analyseselskapene Gartner og IDC. PC-markedet er med andre ord nitrist, men det er håp.

– Selv om PC-leveransene fortsatte fallet på verdensmarkedet i fjerde kvartal, så tror vi i økende grad på at markedet, som det amerikanske, bunner ut, konkluderer Gartner, som presenterte sine tall for fjerde kvartal 2013 torsdag. De fant at det totale volumet av PC-er som ble sendt ut i markedet falt til 82,6 millioner enheter i dette kvartalet. Det representerer en nedgang på 6,9 prosent fra samme periode i 2012.

IDC mener på sin side at det ble sendt ut 82,2 millioner enheter i fjerde kvartal, en nedgang på 5,6 prosent fra samme periode året før. Fra 2012 til 2013 mener IDC at det totale leveransevolumet av PC-er falt med 10 prosent. Dette samsvarer med Gartner sine tall. Det er den største nedgangen i markedet siden statistikkene begynte å komme tidlig på 80-tallet.

Det er to «krefter» som har spilt inn på nedgangen. I utviklede markeder har trangere økonomiske tider ført til at både privatpersoner og bedrifter har vært mindre aktive kjøpere. I vekstmarkeder, som eksempelvis Kina, er det smarttelefoner og nettbrett som suger opp kjøpekraften fra tradisjonelle PC-investeringer.

Det er Lenovo som nå kan smykke seg med tittelen «verdens største PC-produsent». De hadde en markedsandel på 18,6 prosent i fjerde kvartal og vokste med 9 prosent i antall leverte enheter. HP står oppført med en andel på 16,8 prosent av markedet og opplevde et fall på 8,5 prosent i samme periode.

Dell beholder en klar tredjeplass med en andel på 12,2 prosent. Den gode nyheten for Dell er at de økte sine PC-leveranser med 5,8 prosent, og at de gjør det sterkt i det amerikanske markedet.

Det er Acer, med en markedsandel på 6,7 prosent, som ble den store taperen. 21,4 prosent av deres volum forsvant fra fjerde kvartal 2012 til 2013. Tallene over er hentet fra IDCs rapport.

    Les også:

Til toppen