Bunnivå på norske IT-konsulentpriser

En nordisk IDC-undersøkelse tyder på at prisen på en IT-konsulent har stabilisert seg på 1993-nivå.

Bransjeanalytikerne til IDC er ute med en ny analyse på det nordiske IT-konsulentmarkedet. Analysen omfatter fire typer IT-konsulenter med forskjellige kompetansenivåer; IT-konsulenter med basiskompetanse, spesialister, systemarkitekter og IT-konsulenter med forretningskompetanse.

    Les også:

IDC skriver at siden sommeren 2001 har prisene på IT-konsulenter falt dramatisk, og fallet har vært på 40 prosent for visse typer tjenester. Nå er fallet i konsulentprisene stoppet opp. Siden første halvår 2003 er det kun et minimalt fall på visse typer og stabile priser på alle andre typer konsulentoppdrag, skriver IDC.

Analysehuset mener at man skal 10 år tilbake for å finne dagens prisnivå, og kaller dagens priser "meget lave".

Det særlig basiskompetanse for installasjon av utstyr og standardprogramvare som har blitt rammet av det kraftige priskuttet de siste årene. I Norge er prisen på denne typen tjenester nå nede på 750 kroner i timen.

– På meget store prosjekter har kundene stadig mulighet til å få ekstra prisavslag, men for mellomstore og små prosjekter er de aktuelle prisene på samme nivå som på fjoråret, skriver prosjektleder Mette Ahorlu i IDC.

På lengre sikt venter IDC økte priser, men på kort sikt regner bransjeanalytikerne med at det aktuelle prisnivået vil holde seg.

– Selv om aktivitetsnivået er voksende på utvalgte områder, er det stadig vekk et stykke igjen før markedet er tilbake på sporet, og vi tror ikke at de astronomiske prisene vi så på visse spesialister i slutten av 90-årene noen sinne kommer tilbake, skriver IDC i analysen.

IDC forventer at det norske markedet for IT-tjenester, som konsultentoppdrag, systemintegrasjon og applikasjonsutvikling, har falt minst 5 prosent i 2003 i forhold til 2002. Nedgangen kom likevel først og fremst i første halvår. Tredje kvartal var ikke dårligere enn andre kvartal, skriver IDC.

– …og kundene har begynt å skriver kontrakter igjen, heter det i rapporten.

Analysen ble gjennomført hos 40 IT-serviceleverandører i Norden.

Til toppen