Burgerbar vil bestikke bloggere

McDonalds er et av flere selskaper som vil betale bloggere for omtale og produktplassering.

Bloggerne har fått mye oppmerksomhet av pressen de siste årene og nå kommer også næringslivet, på godt og vondt.

Bloggere skriver for det meste om ting de liker og for å ha det gøy, men noen av dem går nok rundt med et lite ønske om å tjene noen kroner på bloggen sin. Det vitner i hvert fall alle tekstbaserte annonser fra Google Adsense og Affiliate Reklame om.

Nå prøver blant annet hurtigmatkjeden McDonalds seg på en ny markedsføringsmetode. De oppfordrer bloggere til å ta bilde av McDonalds-burgerne de spiser og legge det ut på bloggen sin. Til gjengjeld vil de betale ti dollar til bloggeren gjennom PayPal.

Bloggere som vil ofre sin integritet i bytte mot matpenger kan sjekke ut McDonalds tilbud her. McDonalds har ikke satt noe krav om at man må skrive pent om dem eller maten for å få pengene.

Kampanjen kjøres i samarbeid med nettstedet Creamaid.com som også har laget en tilsvarende kampanje for ølprodusenten Heineken. De håper på å overbevise markedet om hvordan såkalte samtaler («conversations») med kundene kan brukes for å skaffe verdifulle tilbakemeldinger fra kundene, samtidig som de bygger opp kundelojalitet.

Oppdatert 20. oktober 2006 14:30:
McDonalds har i ettertid kontaktet digi.no for å fortelle at de ikke har noe som helst med denne kampanjen å gjøre. Den får stå for selskapet bak Creamaid.coms egen regning og McDonalds kan på ingen måte garantere at bloggerne vil få utbetalt det kampanjen lover.

Til toppen