Business - as usual

Jeg er litt lei av alle ekstremiteter rundt Internett og e-handel. Profetene roper vekselvis himmel og helvete, og aksjemarkedet reagerer som en bikkje med elektrisk halsbånd. Jeg tror det hele er såre enkelt: Internett og e-handel skal og må være "business – as usual".

En tid var vi beruset av vår egen fortreffelighet - usårbare i vår surfing på teknologien som skulle forandre alt: Den Nye Økonomien. Det manglet ikke på elleville fremtidsutsikter, og heller ikke på feberhete investorer med et par millioner i lomma, et snappy nick på børs-chattesidene og en payoff-horisont på 14 dager.

Det kunne jo ikke vare.

Nedturen var grusom: En hel industri opplevde tidenes kollektive bakrus. Mange som for noen måneder siden jublet "e-handel" og var papirmillionærer, sitter i dag tilbake i Skifteretten. Og at Internett bare er en hype - det vet jo alle...

Selvsagt er sannheten en annen. Vi har opplevet en teknologisk revolusjon, og som alle andre revolusjoner får også denne en motreaksjon. Det gjør ikke revolusjonen mindre reell. Teknologien gjør - satt inn i riktig sammenheng - prosesser rundt oss langt mer rasjonelle enn tidligere. Den åpner nye forretningsmuligheter, og den tillater nye former for produksjon og konsum av informasjon, varer og tjenester.

Hva har vi lært av aksjekurs-nedturen?

La meg si det slik: Jeg håper vi som bransje har lært mer enn aksjemarkedet. For mens "markedet" er en viljeløs amøbe som i stor grad styres av rykter og massepsykose, bør kommersielle Internett-aktører ha lært av både revolusjon og reaksjon. En god forretningsidé er bare god hvis den kan omsettes i en positiv bunnlinje. Det innebærer at et selskap som taper penger i stor skala må tilpasse seg markedet, og ikke forvente det motsatte. Ikke noe hokus-pokus i det: Det er rett og slett business - as usual.

Til toppen