Bygger verdens kraftigste grafikkmaskin

Med tusen grafikkprosessorer skal AMDs Fusion Render Cloud tilby 3D-spill fra nettskyen.

De fleste superdatamaskiner er basert på mengder av vanlige CPU-er som sammen gir en enorm regnekraft. Men CPU-er er best på det generelle. Det finnes raskere løsninger dersom man kan snevre inn hva slags typer oppgaver prosessorene skal jobbe med.

Det er tankegangen bak blant annet grafikkprosessorene som finnes i de fleste PC-er. Nå er tiden inne for å bruke mengder av grafikkprosessorer også i superdatamaskiner. IBM har allerede vært inne på tanken og bruker Cell-prosessoren i selskapet Roadrunner-maskin, som regnes som verdens kraftigste superdatamaskin. Men Cell-prosessorene regner ikke som like spesialiserte som GPU-ene (Graphics Processing Unit).

I forrige uke kunngjorde AMD at selskapet i samarbeid med Otoy skal bygge en massivt parallell superdatamaskin som har fått navnet AMD Fusion Render Cloud.

Ifølge AMD-president Dirk Meyer er dette en helt ny type superdatamaskin.

- Den blir designet for å bryte petaflops-barrieren og for å prosessere en million tråder på tvers av mer enn tusen grafikkprosessorer. Vi forventer at det blir den kraftigste grafikk-superdatamaskinen til nå, fortalte Meyer.

- Maskinen vil bli drevet av Otoys programvare for å gjøre HD-nettskyen til en realitet. Vi planlegger å ha dette systemet klart innen andre halvdel av 2009.

Hensikten med maskin er altså at innholdsleverandører skal kunne levere dataspill, PC-applikasjoner og andre grafikkintensive applikasjoner via nettskyen til nær sagt enhver mobil enhet med nettleser. Dette skal kunne gjøres uten å kreve stor prosesseringskraft fra enheten eller å suge strømmen ut av batteriet på en blunk.

I stedet skal AMD Fusion Render Cloud sørge for «server-side rendering», det vil si at innholdet prosesseres på serversiden før det sendes over til klienten. Dette skal kunne skje i sanntid over en vanlig bredbåndslinje.

Klientene kan typisk være smartmobiler, set-top-bokser, ultratynne, bærbare datamaskiner og andre enheter som ikke er i stand til å lagre og prosessere HD-innhold på grunn av begrensninger knyttet til størrelse, batterikapasitet eller regnekraft.

Løsningen skal også åpne for sanntids fjern-prosessering av film og visuell effektgrafikk med svært høy ytelse. Ifølge AMD skal spillselskaper kunne bruke AMD Fusion Render Cloud for å utvikle og rulle ut neste-generasjons spillinnhold, å sette opp virtuelle, globale spill med tilnærmet fotorealistiske detaljer.

Den nye superdatamaskinen vil baseres på AMDs nyeste komponenter, inkludert Phenom II-prosessorer, brikkesett i 790-familien og ATI Radeon HD 4870 grafikkprosessorer.

Til toppen