Byte-eier vil selges

Amerikanske CMP Media, som i fjor kjøpte det klassiske datamagasinet Byte bare for å legge det ned, søker etter ny partner.

Konkurrenten til de amerikanske IT-forlagene IDG og Ziff-Davis Publishing, CMP Media, gikk på børs i juli 1997. I fjor sommer kuttet selskapet 85 årsverk over hele fjøla.

I halvannet år har selskapet strevd med å komme opp mot den opprinnelige akjsekursen på 22 dollar per aksje. Det 28 år gamle selskapet hadde en aksjekurs på 19 dollar aksjen i går, ifølge News.com. Tall for fjerde kvartal i fjor viste et fall i nettoinntekten på 49 prosent, fra 9,3 millioner dollar i 1997 til 4,7 millioner dollar i samme kvartal 1998, ifølge Bloomberg..

En intern telefonkonferanse i selskapet i dag skal avkrefte rykter om at forhandlingene er i gang og at det allerede er kommet inn en ny kjøper med et tilbud. CMP har kun begynt sonderingene i en prosess som kan føre til et salg eller en fusjon med en relevant partner.

Målene er å få opp aksjekursen, utvide mulighetene for å skape nye produkter og gi ansatte i selskapet nye karrieremuligheter, sier CMP-sjef Michael Leeds i en uttalelse til News.com.

Leeds sier videre at i forbindelse med et eventuelt salg, vil overskuddet deles mellom endel av de nøkkelansatte i selskapet.

CMP Media kjøpte Byte fra McGraw-Hill i tillegg til LAN Times, Data Communications og tele.com i for.

Etter å ha lagt ned Byte på papir, ble det satt opp en ny versjon av magasinet på web. Dessuten står CMP bak den innholdsrike teknologitjenesten CMPNet og gir ut bransjeblader som InformationWeek og Computer Reseller News.

Til toppen