CA kjøper konkurrenten Platinum

Konkurransen om dataadministrasjon hardner til. Med sitt kjøp av Platinum blir Computer Associates klart større enn erkerivalen Tivoli, som er eid av IBM.

Oppkjøpsbølgen i bransjen som lager verktøy for dataadministrasjon ruller videre. Det er ventet at de fleste store organisasjoner vil skaffe seg sentrale administrasjonsverktøy for å redusere sine datakostnader, noe som gir gode utsikter for bransjen.

Computer Associates (CA) avtale om å kjøpe Platinum føyer seg inn i rekken av oppkjøp i bransjen de siste årene

- Det foregår en sterk konsolidering i bransjen fordi kundene ønsker komplette løsninger - et administrasjonssystem må kunne kommunisere med alle tenkelige plattformer og systemer, sier Terje Langlete, administrerende direktør i CA Norge.

CA gjennomfører stadige oppkjøp, både lokalt her i Norge og internasjonalt.

Platinum har selv de siste årene kjøpt opp 14 mindre konkurrenter, men dette har kostet dyrt - selskapet har ikke tjent penger siden 1993. Likevel var selskapet i går priset til hele 27 milliarder kroner. Aksjen har falt en stund på grunn av en restrukturing i selskapet, men spratt i går opp 144 prosent til 24,6 dollar etter at oppkjøpsplanene ble kjent, skriver avisen Wall Street Journal.

CA sier at Platinum er sterke på administrasjon av databaser, noe som passer godt med CA, og at mange kunder bruker Platinums produkter sammen med CAs Unicenter-system. CA er fra før bransjelederen med IBM-eide Tivoli hakk i hæl.

IBM kjøpte Tivoli i 1995.

I tillegg bygger BMC Software seg opp til å bli en stor aktør. Selskapet kjøpte nylig konkurrentene Boole & Babbage og New Dimensions Software. CA forsøkte i fjor å gjennomføre et fientlig oppkjøp av IT-service-selskapet Computer Sciences, men måtte gi seg.

Til toppen