CA tilbyr automatisert ITIL

CA tilbyr teknologi, tjenester og kurs for å implementere og automatisere ITIL.

Computer Associates (CA) forteller i en pressemelding at de lanserer en portefølje bestående av teknologi, tjenester og kurs for å gjøre det enklere for kundene å implementere og automatisere ITIL-prosesser.

Den nye løsningen, CA Service Management Accelerator, skal gjøre det enkelt for bedrifter og organisasjoner å redusere kostnader, forbedre servicen og samkjøre informasjonsteknologien med kjernevirksomheten. Dette gjøres ved å forene og forenkle aktiviteter på tvers av ITIL-prosesser. Ifølge CA er alternativet manuell implementering av ITIL-prosesser. Det er både tidkrevende og kostbart.

Ifølge CA starter de fleste organisasjoner starter sin ITIL tilnærming ved å implementere en eller flere av prosessene innen Service Support. Denne kategorien omfatter hendelseshåndtering («incident management»), problemhåndtering («problem management»), konfigurasjonshåndtering («configuration management»), endringshåndtering («change management») og versjonshåndtering («release management»). Argumentet går ut på at siden de enkelte ITIL-prosessene nødvendigvis henger sammen, bør bedrifter vurdere løsninger som automatiserer flere prosesser samtidig. Og nettopp det er poenget med selskapets nye ITIL-produkt.

CA Service Management Accelerator inneholder et nytt dedikert produkt for konfigurasjonshåndtering av alle enheter i en IT infrastruktur, med et felles overblikk over alle konfigurasjonselementer i form av informasjon og kart som er relevant for forretningsdriften.

Verktøyet tilbyr for eksempel tredimensjonale kart for ITIL-prosesser basert på hvordan strukturen er bygd opp. Støttefunksjonene og tjenesteleveransene presenteres som ruter og stasjoner. Hensikten er å skape et felles referansepunkt for å se og prioritere automatisering av ITIL-prosesser.

En annen viktig funksjon er tre «Maturity Analysis Services» som viser hvordan en bedrifts eller organisasjons nåværende IT-håndtering støtter ITIL-rammeverket. På bakgrunn av dette anbefales en skreddersydd strategi for å bedre servicenivået. Med en åpningsanalyse og undersøkelse av alle 10 støtte- og leveransefunksjoner i ITIL, vil det raskt identifiseres muligheter for forbedring, ifølge CA.

CA-pakken omfatter videre 14 nye ITIL-kurs med fokus på implementeringsmaler og teknikker, ferdighetstrening og team building. Ett av kursene, Apollo 13 Workshop, er en dag bestående av rollespill som gjør det enkelt for kundene å forstå verdien og hensikten med ITIL.

CA opplyser til slutt at de arbeider med andre i bransjen for å utvikle en åpen spesifikasjon for å dele informasjon mellom CMDB-databaser («configuration management databases») og andre lagringsenheter.

CA Service Management Accelerator er tilgjengelig nå. Selskapet varsler at de vil lansere en CMDB i august.

    Les også:

Til toppen