CAG-Lani på lufta i USA

CAGs fisjonsklare datterselskap, LANI, meldte torsdag at selskapet har solgt sin første DT- lisens til en amerikansk TV-stasjon som sender over eteren. Reklamemarkedet for denne type kringkasting er, ifølge CAG, ti ganger større enn kabelTV-markedet.

Computer Advaces Groups (CAG) datterselskap, LAN International (LANI), som etter planen skal fisjoneres ut av konsernet i løpet av første halvår 1998, har fått sin første kontrakt med et tradisjonelt TV-kringkastings selskap i USA på reklamestyringsprogramvaren Digital Traffic and Billing (DTB). Lani har allerede gjennomført flere prosjekter for kabel TV-selskaper på det amerikanske markedet. Det er CBS-stasjonen KDBC-TV i El Paso, Texas som tar i bruk systemet.

- Reklamemarkedet for kringkastingsTV er omtrent 10 ganger så stort som for kabelfjernsyn. Størrelsen på reklameomsetningen reflekterer i stor grad størrelsen på markedet på reklamestyringsverktøy, sier adminsitrerende direktør i Computer Advances Group, Kristian Larsen, til digi.no. Han forklarer at det dreier seg om en pilotinstallasjon, og installasjonen vil derfor ikke gi inntekter av betydning.

- Dette blir først og fremst en referansekunde, som kun vil betale vedlikeholskostnader i tillegg til et ubetydelig beløp for lisensen. Det vil trolig ta rundt et halvt år før vi kan begynne å tjene penger på dette konseptet, sier Larsen og forklarer at prisen på en installasjon av denne typen vanligvis koster mellom 0,5 og 4 millioner kroner avhengig av størrelsen.

Til toppen