BEDRIFTSTEKNOLOGI

CAMO fra industridata til kundehåndtering

Norske CAMO startet i 1984 med verktøy for multivariat analyse. Siden 1997 har algoritmen funnet en ny anvendelse i sanntidsanalyse av e-handelskunder, omsetningen har skutt fart, og selskapet er blitt verdensledende på sitt felt.

Eirik Rossen
16. mars 2000 - 16:33

Opphavet til selskapet er miljøet rundt Sintef i Trondheim. Analyseverktøyet ble først utviklet for en anvendelse innen analytisk kjemi, der det gjaldt å få oversikt over et par hundre samtidige variabler for å sjekke at råvare og prosess holdt seg innen bestemte spesifikasjoner.

I dag brukes tilsvarende teknologi for å analysere e-handelskunder.

- Vi kan ta en kundedatabase på la oss si 30.000 kunder, og lage profiler på ulike typer kunder, forklarer administrerende direktør Bjørn Skare i CAMO. - Når bedriften legger ut tjenester på web, vil verktøyet vårt være i stand til å bestemme kundens profil på grunnlag av de fem første tastetrykkene. Det forutser hva kunden er ute etter, og legger opp tjenesten etter det. Med andre ord: Kunden får tilbud om de riktige produktene, på kortest mulig tid.

Hvis forutsigelsen er unøyaktig, meldes det automatisk tilbake til systemet, og det korrigerer seg selv.

- Egenskapen med intelligent og automatisk oppdatering er en anvendelse innen nevrale nettverk, forklarer Skåre. - Ifølge våre rådgivere er vår teknologi unik fordi det både er multivariat og kan kjøres online i sanntid.

Mandag denne uken kunngjorde CAMO en avtale om å kjøpe det amerikanske programvarehuset, Statware Inc, med et verktøy som utfyller det CAMO selv har utviklet.

- Statwares verktøy henter data fra mange kilder i en bedrift, samler det, analyserer det med klassiske statistiske metoder og distribuerer analysene gjennom rapporter. Det spesielle med Statware er at de som trenger det, får data veldig raskt, samtidig som systemet lar seg implementere på et par dager. Når vår teknologi legges inn i dette verktøyet, får man et system som er lett å implementere, og som i sanntid gir mulighet til å klassifisere kunder, styre en produksjonsprosess, gjennomføre løpende kvalitetskontroll og så videre. Vi har vist dette for noen, og fått en enorm respons. Det dreier seg om et system som kan identifisere og avverge potensielle problemer før de oppstår.

CAMO er en typisk kunnskapsbedrift som har gjennomgått store endringer de siste 30 månedene.

- Av 19 ansatte sommeren 1997, er det bare fem igjen. Av våre 33 ansatte før sammenslåingen med Statware, er det sju som har doktorgrad, og 19 har masters grad eller høyere. Med Statware blir vi 55 ansatte, hvorav 11 har doktorgrad, og 37 har masters eller høyere.

Til sommeren flyttes CAMOs hovedkvarter fra Oslo til Corvallis i Oregon der Statware holder til. Oslo fortsetter som egen avdeling, tilsvarende dagens kontorer i Sverige og England.

- Vi er nødt til å være der det største markedet er. Vi har et tidsvindu nå hvor vi kan gjøre det stort hvis vi utnytter anledningen, forklarer Skare.

Les mer om CAMOs vekstplaner i USA:


Amerika neste for norsk CRM-selskap i rask vekst

Les mer om CRM:


Ukjente CRM-selskap i milliard-deal
SuperOffice vil samle småbedriftene på nett
CRM AS kan miste varemerket
Software Innovation bytter fra Windows til web
Software Innovation kjøper dansk kundesystem
Salgstøttespesialisten Siebel vokser raskest av alle
Kommersiell tjenesteapplikasjon ferdig på tre måneder
La kunden stå i sentrum for dataarkitekturen
HP og Oracle i heftig salgssamarbeid
Lanserer i Norge ett år etter USA

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra