Canal Digital ler av ViaSat

Canal Digital ønsker ViaSat lykke til. De har slett ingen tro på at selskapet kan konvertere fra analog til digital teknologi på et halvt år. Og ViaSat har slett ingen tro på at konkurrenten i dag har 50.000 digitale nordiske abonnenter.

ViaSat har tidligere slått fast i digi.no at de kun vil tilby analoge parabolpakker til sine kunder til "markedet er klart". ViaSats direktør Einar Brustad hevdet i samme sammenheng at det ville ta selskapet seks måneder fra de bestemmer seg til de er klare med å gå digitalt.

Denne påstanden går administrerende direktør hos konkurrenten Canal Digital Norge, sterkt imot.

- De som tror at det er kjapt gjort å lansere digital-TV, tar feil. Når ViaSat tror de skal klare det på seks måneder, tror jeg ikke på det. ViaSat kan bruke sin dominerende posisjon så mye de kan, men det tar i alle fall halvannet år å introdusere digital-TV. Jeg håper de tjuvstarter før de begynner å telle dager opp til seks måneder, for vi hadde aldri klart det på et halvt år, sier Espen Asheim.

Konfrontert med Asheims angrep, kommer Brustad i forsvarsposisjon, men ikke på defensiven.

- Vi kunne sendt digitalt i dag, hvis det var viktig for oss. Vi er rustet for å gå digitalt i dag, men vi vil ikke gå digitalt i inneværende år. Det går på timing i markedet heller enn den teknologiske utviklingen. Men vi følger med og kan bli fort klare, understreker Brustad.

Det er viktig å understreke at Canal Digital opererer med to ulike kundegrupper, som begge har både analoge og digitale tilbud. Det er noen som kun har kortet for å få inn gratiskanalene, og den andre gruppen kaller de abonnenter, det vil si de som abonnerer på betal-TV-kanaler i tillegg.

De to konkurrentene strides også om tall og fakta.

Brustad har tidligere opplyst at det i Skandinavia totalt er om lag 1,2 millioner parabolkunder, og at hans selskap hadde 1,1 millioner av disse.

Canal Digital i Norden har rundt én million kortholdere, mens ViaSat har rundt 1,1 million kortholdere.

- De fleste parabolkunder har to kort, det vil si at de har både Canal Digital og ViaSat. I Norge er ViaSat og Canal Digital omtrent like store med 300.000 kort hver, mener Asheim.

Det er totalt rundt 380.000 parabolanlegg i Norge, og det meste av disse har altså dobbel dekning.

Totalt økte Canal Digital antall abonnenter med 87.000 i fjor til 400.000 abonnenter i Norden. På nordisk basis oppgir Asheim at rundt 50.000 er digitale abonnenter i Norden, og av disse igjen er rundt 30 - 40 prosent å finne i Norge.

Brustad tror ikke på Asheims tall på at de har 50.000 digitale abonnenter.

- Slik markedet ser ut i Norden i dag med anslagsvis 1,2 millioner parabolkunder, og 20.000-30.000 digitale abonnenter. Det er ingen tvil om at det markedet vi skal nå, er analogt, det er der vi satser og skal være, sier Brustad.

Til toppen