Canon spiser foto-markedsandeler

Canon er dominerer på digital-kamera og spiser markedsandeler, viser nye tall.

Canon var den første aktøren som introduserte speilrefleks til forbrukermarkedet. I Europa i dag er andelen speilreflekskameraer foreløpig beskjeden, men tallet er forventet å stige kraftig i 2007.

Canon som markedsleder er med på å drive vekst innen flere av kategoriene, og spesielt innen digital speilrefleks, blekk og papir. Hittil i år kan Canon vise til vekst innen salg av blekk og papir med en økning på over 35 prosent, skriver selskapet i en pressemelding.

Bransjetall viser at nordmenn tar 1 milliard bilder hvert år – og tallet bare øker. Tekniske medier melder videre at vi i de neste fem årene vil se en sterk økning i antall bilder som blir skrevet ut.

Fotorådet antyder at mer en 50.000 kameraer vil bli solgt før nyttår, noe som tilsvarer 65 prosent vekst fra året før. Canon har i dag en 57 prosent markedsandel i Norge, og anslår et totalmarked på minst 65.000 enheter i 2007.

Men totalmarkedet for digitale kompaktkameraer opplever en svak tilbakegang - med et forventet totalmarked på 320.000 enheter i 2007. Til sammenligning antas det at det blir solgt 350.000 i 2006. Innenfor dette markedet hevder Canon å ha en markedsandel på 25 prosent.

- Her blir det helt klart tøff konkurranse for alle. Jeg tror det vil være de merkene som er best differensiert og posisjonert i forhold til forbrukernes behov som vil komme styrket ut av den harde konkurransesituasjonen, sier markedsdirektør Lene Finstad i Canon Consumer Imaging Norge.

Canon har etablert merkekameraer som Ixus, Pixma og Eos. Innenfor kategorien kompakte kamera er IXUS et godt eksempel. Stil-ikonet har på 10 år lansert 44 modeller og det er solgt totalt 33 millioner enheter.

Til toppen