Capgemini deler regningen for IT-fiasko

Unngår rettssak etter mislykket 75 millioner kroners-prosjekt.

Det er slutt på striden mellom Capgemini og Verdipapirsentralen om et mislykket IT-prosjekt som kostet 75 millioner kroner.

Partene begraver stridsøksen og unngår å møte hverandre i rettsapparatet. Det går frem av en felles pressemelding.

VPS stanset i januar et prosjekt med utvikling av et nytt fondssystem. På det tidspunktet hadde Capgemini arbeidet med løsningen i nærmere to år.

Bakgrunnen var sterk uenighet rundt system- og integrasjonstesting av prosjektet. Ifølge VPS ble det klart at «utviklingsprosjektet ikke lenger fylte behovene fullt ut».

VPS krevde dermed pengene tilbakebetalt, og varslet erstatningskrav mot leverandøren.

Deler regningen

Erstatningskravet er nå frafalt. Partene har også blitt enige om å dele på regningen. Partene har blitt enige om en delvis tilbakebetaling.

Hvor mye Capgemini blar opp for det feilslåtte IT-prosjektet ønsker de ikke å gå ut med.

- Vi har blitt enige om at vi ikke går ut med tallene. Det viktige er at vi har kommet frem til enighet og sånn sett er begge parter fornøyd, sier pressekontakt Gunilla Resare i Capgemini Norge til digi.no.

Administrerende direktør i VPS Ole-Wilhelm Meyer berømmer Capgemini for å ha opptrått profesjonelle. I en pressemelding sier han at forholdet mellom partene har blitt styrket. Meyer ser positivt på et videre samarbeid med Capgemini om utvikling av tjenester.

Etter det digi.no erfarer foreligger det ingen konkrete samarbeidsprosjekter mellom Verdipapirsentralen og Capgemini.

- Rent konkret betyr dette at VPS sier det er aktuelt å gjøre videre prosjekter sammen i fremtiden, sier Gunilla Resare.

    Les også:

Til toppen