CDnow inngår DM-partnerskap

Dagen etter at Amazon begynte å selge elektronikk og leker i tillegg til bøker og musikk, svarer CDnow med å inngå fornuftsekteskap med Sonys og Time Warners DM-selskap for musikk og video, Columbia House.

Avtalen tar åpenbart sikte på å posisjonere CDnow til gjeninnta førsteplassen fra Amazon som den største aktøren innen online musikkhandel. For gjennom fusjonen med Columbia House knyttes CDnow direkte til to av verdens største plateselskaper: Sammen kontrollerer Sony og Time Warner 35 prosent av USAs platemarked - og sitter på rettighetene til superartister som Madonna og Eric Clapton, skriver Wall Street Journal.

Det er ennå ikke kjent hva navnet på det nye, fusjonerte selskapet blir. Time Warner og Sony skal eie 37 prosent hver, mens eksisterende aksjeeiere i CDnow får 26 prosent av nettmusikkselskapet som skal børsnoteres. Ifølge Wall Street Journal er Columbia House verdsatt et sted mellom halvannen og to milliarder dollar i fusjonsavtalen. Nasdaq-noterte CDnow har en markedsverdi på omlag 450 millioner dollar.

Columbia House, som markedsfører CD-er og videoer til sine kunder via postordre (DM, direct mail) og nå i senere tid også via Internett, har en oppgitt kundedatabase på 16 millioner.

Så spørs det da om CDnow lykkes denne gangen med å fusjonere seg tilbake til førsteplassen blant verdens nettmusikkhandlere. For kun fire måneder siden ble erkerivalen N2K innfusjonert for å gjøre CDnow til den dominerende musikkleverandøren på Internett. Sammen klarte imidlertid ikke de to selskapene å tiltrekke seg mange nok brukere, eller skape seg nok inntekter, til å forbli uavhengige. Foruten formidable markedsføringskostnader har CDnow slitt stadig mer i kampen mot plateselskapenes egne nettsatsinger og den opprinnelige nettbokhandelen Amazon.com, som i fjor sommer entret nettmusikkmarkedet med brask og bram. Allerede i løpet av seks måneder hadde Amazon passert CDnow.

En talsmann for Amazon kommenterer Columbia House/CDnow-fusjonen slik: - Innenfor musikk og elektronisk handel er det definitivt plass for mer enn én vinner.

Til toppen