CDnow med digital distribusjon neste år

CDnow, den mest kjente merkevaren på online musikksalg, satser på salg av nedlastbar musikk innen årtusenskiftet. Dermed utfordrer onlinebutikken de store musikk-kjedene for alvor og avanserer fra en postordrekanal for CD-er til en digital distribusjonskanal.

Det er drømmen for enhver musiker som vil gli utenfor plateselskapenes enorme salgsmaskineri:

En av de to tvilling-gründerne i CDnow, Jason Olim, opplyser at de er i ferd med å utvikle det tekniske systemet som skal til for å overføre hele album digitalt over webstedet, ifølge Financial Times. I øyeblikket tilbyr onlinebutikken kun små smakebiter fra CD-ene som de selger per postordre.

I tillegg er CDnow i kontakt med store amerikanske plateselskap for å sikre et sunt samarbeid om det ømtålelige emnet.

- Jeg er overbevist at vi vil komme til enighet med de store selskapene og at det vil bli kommersielt mulig for oss å selge hele album over nettet en gang i 1999, sier Olim til Financial Times.

Til nå har musikkindustrien trenert og omgått den nye distribusjons- og salgskanalen. De store selskapene frykter at digital nedlasting kan ødelegge for CD-salget. Både opphavsrettsorganisasjoner og selskapene har slått hardt ned på uavhengige nettsteder som har gjort musikken tilgjengelig ved hjelp av nedlastingsverktøy som MP3.

CDnow akter både å selge digitale album til omtrent samme pris som postordrevirksomheten over nett i dag. I tillegg skal det bli mulig for musikkinteresserte å skreddersy sine egne album av enkeltsanger. Slike personlige "greatest hits" er det allerede svært vanlig å komponere i dag fra nettstedet som tilbyr piratkopiert materiale.

CDnow er i samtaler med erkerivalen N2K om en mulig fusjon. N2K driver musikkstedet Music Boulevard der det er allerede er mulig å laste ned sanger, men i begrenset omfang.

Resultatet av fusjonssamtalene vil uansett ikke påvirke CDnows arbeid med å få i stand et opplegg for salg og distribusjon direkte over nettet.

Til toppen