Cell sliter fortsatt og kutter ytterligere

Cell Network klarer ikke å nå sine interne mål på utnyttelse av kapasiteten. Og ingen deler av konsernet slipper unna. Sist ut er medievirksomhet med 200 ansatte pluss webdesign i Tyskland. 110 ansatte i Norden og Spania har heller ikke fått være i fred.

Internett-konsulentene i mange selskap har rett og slett ikke nok å gjøre for tiden. Utnyttelsen av kapasiteten for konsulentene i Cell Network AB har vist en svak utvikling i forhold til de interne prognosene i andre kvartal, skriver selskapet i en pressemelding.

- I Skandinavia har det tøffe markedet med lavere antall arbeidsdager gjort at den positive trenden beleggsgraden ikke har kunnet videreføres i andre kvartal. Vi har fått en god del prosjekter, men markedet preges av større usikkerhet og adskillig lengre beslutningstider, sier Niklas Flyborg i pressemeldingen.

For å nå målet om lønnsomhet i samtlige forretningsenheter, er det gjennomført en flere endringer i løpet av andre kvartal. Blant annet har 110 personer blitt sagt opp i Norden og Spania. I Norge har flere i Oslo måttet gå og kontoret i Molde har stengt og virksomheten flyttet til Stavanger.

I tillegg kvitter Cell seg med webdesignvirksomhet i Tyskland gjennom salg av andelen i Aperto. Forretningsområdet "Cell Media/Communication" får heller ikke være i fred: blant annet er den interaktive TV-virksomheten allerede solgt til briter og nå forsvinner også resten: PR-byrået Journalistgruppen og filmselskapet Propello selges til et svensk PR-byrå som heter Bure Equity og gir Cell svært nødvendig kapital i kassa.

- Det er et tøft program vi gjennomfører. Men vi er overbeviste om at vi kommer til å nå vårt mål om å skape et lønnsomt konsulentforetak i IT/Internet og telekom. Gjennom spissing av virksomheten og fortsatt satsing på managementkonsulenter klatrer vi dessuten høyere opp i verdikjeden, sier Flyborg.

Til toppen