Charles Wang: - Tenk på en e

Computer Associates har kastet seg på e-toget. Selskapets variant er "e-tenking". Så hva skal du tenke på? "e-infrastruktur". I en visjon som må være Datatilsynets perfekte mareritt, beskrev toppsjef Charles Wang mandag hvordan e-ene skal frelse verden.

Vi oversvømmes av e-er om dagen. Vi har e-commerce, e-trade, e-business, e-toys. Og heller ikke Computer Associates har tenkt å være noe foregangsselskap for å lette e-trykket.

Charles Wang, toppsjef i selskapet, introduserte derfor med fynd og klem to nye e-er for de 25.000 deltakerne på CA World i New Orleans mandag morgen.

- e-thinking, sa Wang.

- e-infrastructure.

Og det er selskapets nyeste visjon: Å tilby kundene en komplett elektronisk infrastruktur for å drive e-business.

To begreper går igjen når selskapet skal hamre inn den nye visjonen: Tenkende maskiner og visualisering.

En demonstrasjon viser hvordan en potensiell møbelkjøper kan legge inn elektroniske bilder av stuen sin på web-butikken, og deretter møblere opp med ulike møbler. Et samarbeidsprosjekt mellom Computer Associates og MetaCreations forsøker å vise hvordan 3D visualisering kan bli et verktøy som kan brukes av folk flest. Partnerne viser seg fram på www.metastream.com.

Når 3D-teknologien kombineres med annen teknologi CA nå kjører for alt det er verdt: Neurale nettverk, er du så nær Datatilsynets perfekte mareritt som det er mulig å komme.

Computer Associates definerer "neugents" som sitt neuralnett-produkt. En neugent tråler datamateriale for å lete etter mønstre, og skal ifølge CA kunne finne dem på de mest uventede steder. Når mønstre avviker fra det normale, blir neugentene spåmenn. De kan med stor grad av sikkerhet fortelle deg når serveren går ned. De kan fortelle deg at en av dine ansatte sannsynligvis er i ferd med å svindle deg. De er så smarte, i følge markedsførerne i CA (som ikke er tapt bak en vogn selv, heller), at de kan tenke som mennesker tenker.

Det er sannsynligvis litt overdrevet. Men neurale agenter åpner utvilsomt for helt nye muligheter hva gjelder salg av varer på Internett. Teknologien er ikke som tradisjonell programmeringsteknologi basert på et sett av regler, men på læring ved å observere hvordan et system fungerer i normalsituasjon.

Det er ikke vanlig i Norge ennå, men mange steder vil du nå finne ut at varer i butikker - altså vanlige, fysiske, gå eller kjøre-til butikker - er priset med en liten LCD-skive i stedet for med en klistrelapp. Saken er nemlig at du er langt mer villig til å betale 18 kroner for en flaske Cola etter klokken 20 enn tidligere på dagen. Dermed kan butikken bytte ut prisene etter hvilket tidspunkt på dagen det er.

Dette drømmer selvsagt enhver god kjøpmann om å strekke videre. Ofte, og for mange av oss, er det et øre her og et øre der som er utslagsgivende for om du tar med deg den kjekspakken eller ikke. Det morsomme, fra en kjøpmanns ståsted, ville selvsagt være om prisene kunne forandre seg avhengig av hvilken person som nærmet seg hyllen. Neuralteknologien kunne nok med stor grad av korrekthet forutsi hvilken pris som ville være den rette for en gitt person, bare man hadde noen gigabyte historiske transaksjoner fra vedkommende for hånden.

Men det har man jo ikke. Ikke i den fysiske butikken, hvertfall, med mindre man begynner å kreve identifikasjon av kundene i det de kommer inn.

På nett derimot.

På nett vet kjøpmannen nøyaktig hvem du er. På nett kan prisen dumpes eller kjøres oppover, diskret, uten at noen vet hva som skjer.

- Just-in-time rabattering, kaller Charles Wang det, og skisserer andre scenarier for bruk av teknologien: Når barnet beveger seg ut over det trygge området, kan armbåndet varsle om potensiell fare.

Det er bare et par forutsetninger som må slå til for at visjonene CA arbeider mot slår til: Det er at maskinkraft fortsetter å utvikle seg slik Moore's lov sier at den skal gjøre, samt at båndbreddeproblematikken forsvinner helt.

Det er ikke Wang i tvil om vil skje.

Kanskje en neugent har spådd det for ham?

Til toppen