Check Point gjør seg klar til flere oppkjøp

Kvartalstallene bekrefter at selskapet opplever høy og akselerert omsetning.

Tallene fra det israelske IT-sikkerhetsselskapet Check Point Software Technologies for fjerde kvartal viser en omsetning på 207 millioner dollar, 29 prosent over nivået fra samme kvartal 2006. Storparten av denne omsetningen er innen kategorien nettverkssikkerhet, med 182 millioner dollar.

Resultatet ble bedret med 11 prosent, fra 79,5 millioner til 87,9 millioner dollar. Fratrukket ekstraordinære avskrivninger som følge av oppkjøp og aksjetransaksjoner, økte resultatet med 13 prosent til 102 millioner dollar.

Omsetningen vokste mest i Europa, med 34 prosent. I USA var veksten 24 prosent. De beste produktene er de dedikerte boksene UTM-1, som ble introdusert i første kvartal i fjor, og integrerte tilbud for store bedrifter. UTM-1 tilbyr en pakkeløsning for antivirus, brannmur, virtuelt privat nett, snokvern og meldinger: UTM står for «united threat management».

For hele 2007 var omsetningen 731 millioner dollar, 27 prosent bedre enn i 2006. Resultatet var 281 millioner dollar, en snau prosent over 2006. Her er det ekstraordinære poster på 78 millioner dollar som trekker ned. Uten dem ville økningen vært 12 prosent til 359 millioner dollar.

Check Points prognoser for inneværende kvartal og for året 2008 ble tolket svært positivt av analytikerne.

Det forventes en omsetning i intervallet 184 millioner til 193 millioner dollar i første kvartal, og mellom 780 millioner og 820 millioner dollar i hele 2008.

Check Point sier de har fullført overtakelsen av svenske Protect Data som de kjøpte i november i fjor. De sier de er på jakt etter nye oppkjøp: Det eneste problemet skal være å finne den rette kandidaten.

Selskapet varsler videre at de vil lansere et «svært meningsfullt produkt» for bærbare og stasjonære PC-er tidlig i 2008.

    Les også:

Til toppen