Check Point: Nytt norgeskontor skal doble omsetningen

Geir Kristoffersen leder det nyopprettede norgeskontoret til israelske Check Point, kjent for brannmuren Firewall-1. - Om halvannet år skal vi ha doblet omsetningen, spår han.

Først NetCenter og siden blant andre Merkantildata, PC Lan og Itegra har bidratt til å gi Check Point-brannmuren Firewall-1 en enestående posisjon i det norske markedet.

- Vi tror andelen er 70 prosent. På verdensbasis sier IDC at andelen vår er i overkant av 30 prosent.

Kristoffersens utfordring er at det samlede markedet er for lite. Han deler den gjengse oppfatningen blant norske sikkerhetseksperter at særlige små og mellomstore organisasjoner foretrekker hasardspill framfor å gjøre enkle grep for å sikre sine verdier.


Brannmurmarkedet i Norge anslås til i overkant av 70 millioner kroner i året, hvorav Check Point har 50 millioner kroner. Målet er å doble dette til 100 millioner.

Norgeskontoret til Check Point ble etablert i det stille i juni, og bekjentgjort for et par uker siden. Kristoffersen er daglig leder, og har fått med seg unge Trygve Aasheim som teknisk sjef. Han ser for seg en snarlig utvidelse til maksimalt fem-seks personer.

Kristoffersens optimisme går på flere bein enn hans oppfatning av markedspotensialet i Norge.

- Check Point er et nettverkselskap. I stedet for å ekspandere gjennom å kjøpe opp partnere, har det etablert organisasjonen Open Secure (OpSec) med 270 medlemmer. Disse lager supplerende løsninger til Check Points sikkerhetsprodukter, som Check Point sertifiserer. Det betyr at Check Point framstår som en plattform for videre vekst innen sikkerhetsløsninger.

Den nye norgessjefen viser også til hvordan Check Point gjør det på Nasdaq-børsen. Etter børsintroduksjonen i 1996 lå Check Point lenge i underkant av 25 dollar per aksje. Ved siste årsskifte var kursen stabil rundt 50, og toppet over 130 i midten av mars. Nedgangen stanset ved 75 i begynnelsen av april, og har siden økt til rundt 150. Omsetningen i 1999 var 220 millioner dollar, 55 prosent mer enn i 1998. De første ni månedene i år er omsetningen 285 millioner dollar, 88 prosent over tilsvarende periode i 1999. Marginene er utmerkede og økende: Driftsresultatet hittil i år er 140 millioner dollar, en bedring på 66 prosent. Selskapet har 950 ansatte, hvorav 400 i Israel - administrasjon og utvikling - og 350 i USA, vesentlig salg og markedsføring.

Forrester Research spår at markedet som Check Point har et så godt grep om, vil vokse med 300 prosent innen 2004.

- Nybrottsarbeidet i Norge vil vesentlig rettes mot SMB-markedet. Markedet for sikkerhetsprodukter til små og mellomstore bedrifter vil ifølge Forrester øke med minst 400 prosent innen 2004. Dette er svært et vesentlig segment i Norge. Check Point har et eget initiativ kalt "Small Office". Det består av dedikerte sikkerhetstjenere basert på Intel og Linux, i samarbeid med flere leverandører, blant andre Nokia, IBM, Intel, Compaq og Alcatel. Her satser vi på høyt volum og lav pris. Tjenerne vil leveres med lisenser for opptil 50 Internett-adresser.

Check Point sikter seg også mot forbrukermarkedet, et område der konkurrenten Symantec har gjort det svært bra de siste månedene.

- Det skal etableres et nytt datterselskap kalt Sofaware for å ta seg av denne biten. Jeg kan ikke si noe om hva slags produkter det vil satse på i første omgang.

Foruten brannmuren Firewall-1 og de nye dedikerte sikkerhetstjenerne for SMB-markedet, nevner Kristoffersen IP-adresseadministratoren MetaIP og tjenestekvalitetsverktøyet Floodgate som viktige produkter på det norske markedet.

Til toppen