Chello lanserer Norges første bredbåndsportal

Ved hjelp av kabel-kundene til Janco Multicom lanserer Chello sin bredbånds Internett-portal i Norge. Bredbåndstjenestene er tilpasset en kapasitet på minst 300 Kbit/s og parkerer samtlige Internett-tjenester basert på mer tradisjonell Internett-tilknytning. Selskapet håper å nå 5.000 kunder i løpet av året.

Bak Janco Multicom og Chello står United Pan-Europe Communications NV (UPC). Fra 1. juni erstatter Janco sine eksisterende Internett-tjenester med Chello, som foruten 24 timers Internett-aksess også gir tilgang til innholdstjenester beregnet på hastigheter på minst 300 Kbit/s.

Chello lanseres før sommeren i fem europeiske land, mens sju nye kommer til høsten. Tilbudet rettes i første rekke til brukere som har kabel-TV og som ønsker større hastighet på sin Internett-aksess. Potensialet i første omgang er Jancos 320.000 kabel-TV kunder, og UPCs egne 4,7 millioner kunder. Etter hvert vil Chello også tilbys andre kabel-selskap.

Administrerende direktør i chello Norge, Jon Dissen, sier til digi.no at det investeres betydelige beløp i den nye portalen. Han sier den ville sett dagens lys uansett emisjonen til UPC tidligere i vår, da blant annet Microsoft kom inn på eiersiden i selskapet med en andel på 7,8 prosent.

Dissen har for øyeblikket et fåtall ansatte med seg i det nye portalselskapet, men i løpet av året regner han å med ha 20 kolleger.

Portalen har per dags dato i underkant av 1.000 kunder som kommer fra dagens Internett-tilbud fra Janco. Målet er 5.000 kunder i løpet av året, og Dissen understreker eiernes lange horisont.

Denne horisonten kommer dels som en følge av at Janco Multicom ennå er i startfasen i moderniseringen av sin egen infrastruktur slik at den kan ta unna denne typen trafikk. Per dags dato er det kunder i Stavanger og Oslo som kan benytte tilbudet men utbygging pågår kontinuerlig, og ifølge administrerende direktør i Janco Multicom AS, Lars Helgerud Andersen, skal alle selskapets kunder ha tilgang på oppgraderte nett i løpet av 2-3 år.

Tjenesten gjør at brukeren kan se på TV, samtidig som han/hun surfer på nettet på en hastighet på 300 Kbit/s. Tjenesten er tilpasset de mest brukte nettleserne, det vil si Explorer og Netscape Navigator. Med i pakken kommer det tradisjonelle innholdet; bredbåndsaksess, e-post, lagringsplass for hjemmesider, tilgang til portalen (som bare gir begrenset bruk for andre brukere) og inkluderer full installasjon på maskinen, som blir utført på stedet av Janco Multicoms servicepersonell.

I tilbudet som selskapet gir fra 1. juli koster det 295 per måned for basispakken med 300 Kbit/s inn og 64 Kbit/s ut, og 395 kroner for dobbelt så høy båndbredde. Installering koster i begge tilfeller 395 kroner i kampanjeperioden. Ordinær pris er 349 per måned og 1250 i installasjon.

Fra starten har Chello Norge inngått innholdsavtaler med TV 2, der det blant annet er mulig å laste ned nyhetssendinger med en kvalitet som slår det TV2 selv har lagt ut på sitt eget nettsted. Andre innholdsleverandører er TV2-selskapene Nyss og Storm Weather Center. I tillegg er det inngått avtale med MetaLab om leveranser av innhold, og flere nye partnere kommer i løpet av sommeren og høsten.

En betydelig del av innholdet vil fra starten komme fra Scandinavia Online (SOL), noe Dissen mener er til gavn for begge parter.

- Vi har fokus på bredbåndsinnhold, men SOL gir oss på kort sikt lokalt innhold sammen med andre partnere. Chello Norge har i tillegg et nordisk perspektiv, noe også SOL har og begge partene har en åpen innstilling til dette så langt, sier han.

Fra starten er portalen laget for Janco Multicom, men på grunn av Chellos nordiske ambisjoner, er det allerede nå i gang samtaler med andre aktører i Norden med sikte på åpne portalen for flere kabel-TV nett. Ifølge Dissen vil portalen også kunne være tilgjengelig for andre kabel-selskap i Norge, som Telenor Avidi og AlfaNett til neste år, men her gjenstår arbeidet med å tilpasse portalen til andre modem-standarder.

Til toppen