FORBRUKERTEKNOLOGI

Chess presser prisene på kontantkort

Chess mener det ikke er reell konkurranse på kontantkort og kutter nå prisene med hard hånd.

2. des. 2005 - 13:08

Chess, nylig kjøpt opp av Netcom, sendte i formiddag ut en overraskende pressemelding. Der opplyser selskapet at man girer opp priskonkurransen på kontantkort, noe faktisk halvparten av alle norske mobilkunder benytter seg av i stedet for vanlige abonnement.

Det oppsiktsvekkende i pressemeldingen er tonen Chess bruker i sin omtale av Netcom, selskapets søsterselskap her i Norge - begge er eid av TeliaSonera.

"Chess starter priskrig i kontantmarkedet og utfordrer melkekuen til gigantene Telenor Mobil og NetCom. Reitangruppen gir Chess tilgang til samtlige Narvesen og 7-Eleven i landet. Prisen på kontantkort blir cirka 60 prosent rimeligere enn konkurrentene, hevder selskapet."

Telenor Mobil tar kr 2,79 per minutt av sine kunder med kontantkort, mens NetCom tar seg enda bedre betalt med kr 2,99 per minutt. Chess tar for tilsvarende tjeneste 99 øre per minutt, skriver Chess.

Men dette er nok litt misvisnende og tar ikke med alle tilbudene de to aktørene kjører jevnlig av typen "kjøp ringetid for 200 og få 100 kroner ekstra".

- Vi lanserer nå kontantkort med lavere priser uten forvirrende rabatter, sier viseadministrerende direktør i Chess, Ole Norstad, til digi.no.

- Konkurransen har vært fraværende i kontantmarkedet. Telenor Mobil og NetCom har melket kundene gjennom høye priser på alle tjenester. Den distribusjonskanalen vi nå åpner vil kunne rive bort hele kontantkort-fundamentet til duopolistene som vi mener opptrer forbrukerfiendtlig, sier Norstad .

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
En tjeneste fra