Chess ville kjøpe You

Mobiltelefonselskapet You går bedre, men priset seg selv ut av alle muligheter til å bli kjøpt av konkurrenten Chess.

Farten øker i det norske mobilmarkedet. Større konkurranse på pris, UMTS og åpningen av et tredje mobilnett er noen av faktorene som har satt fart i markedet.

Etter heftige tap er nå You over i pluss, noe som har fått ledelsen til å sette en høy prislapp på selskapet. Da konkurrenten Chess i går tok kontakt med selskapet, fikk de et nei til oppkjøp, skriver Dagens Næringsliv.

For Chess måtte ha betalt 4000-5000 kroner per kunde, noe som ville priset You med 25.000 kunder til 112 millioner kroner. Chess peker på at Sense tidligere i år ble solgt for en pris som tilsvarer 2000 kroner.

Chess har 105.000 kunder, men har i likhet med You og de fleste andre konkurrenter tilgang til nett via Telenor og NetCom. Foruten disse to er det bare Teletopia som har eget nett, men dette er begrenset til sentrale Oslo.

NetCom har tidligere kjøpt kontantkortkundene til You og er interessert i resten av selskapet, bekrefter finansdirektør August Baumann overfor Dagens Næringsliv.

You har siden oppstarten brukt 350 millioner kroner, men går nå i pluss etter i løpet av året å ha løftet antall kunder med 40 prosent, forteller selskapet.

You forteller at særlig deres priskutt på SMS-meldinger til 29 øre, har gitt fart i salget.

- Kostnadene skal videre ned, samtidig som vi benytter alle våre ressurser til å rekruttere nye kunder. Vi tjener nå penger fra dag en på alle våre nye kunder, sier styreformann

Helge Knutsen.

Til toppen