Christoffersen under Hermansens tommel

NetCom kan notere første året med overskudd, men fremtiden bil avhenge mest av Telenor/Telia-fusjonen og politikere på Stortinget og i EU, innrømmer administrerende direktør Terje Christoffersen.

Etter mange tunge år, kan NetCom nå feire sitt første år med overskudd. Selskapet satt igjen med 103 millioner kroner etter å ha solgt teletjenester for 1,9 milliarder kroner.

Tidligere på året så det mørkt ut - NetCom slet med å øke antall nye kunder og selskapets butikkjede Klar Svar skar ut i grøfta. Disse problemene fikk selskapet ryddet opp i ved å inngå forhandleravtaler med blant annet Rimi, ICA, Hydro-Texaco og Narvesen. Dette har gitt hele 120.000 nye kunder i 1998, en vekst som fortsetter: NetCom har fått 35.000 nye abonnenter så langt i år.

Dessverre kommer veksten primært gjennom salg av billige telefoner med kontantkort. Disse kundene verken ringer så mye som vanlige abonnenter og er heller ikke bundet på samme måte til NetCom.

- I likhet med mange andre mobiltelefon-operatører sliter vi med for høyt frafall av kunder, sier administrerende direktør Terje Christoffersen.

De nye forhandlerne har gitt Klart Svar-butikkene tid til å konsentrere seg om de mer profitable bedriftskundene, men Christoffersen innrømmer at det fremdeles er et stykke igjen å gå. NetCom har også kvittet seg med salg av telefoner, noe som har lettet investeringsbyrden betraktelig.

Fremtiden er et åpent spørsmål som langt på vei bestemmes av Stortinget og EU, innrømmer Christoffersen. Hvordan det vil gå med NetCom og hva slags tjenester selskapet skal tilby, avhenger av den kommende fusjonen mellom Telenor og Telia. Håpet er at fusjonen vil frigjøre allianseparter som NetCom kan samarbeide med og klargjøre markedssituasjonen.

Mange analytikere mener at NetCom må skaffe seg en partner for å tilby fasttelefoni - i fremtiden vil kunder kjøpe begge deler og kanskje Internett-tilknytning av samme leverandør. Under resultatpresentasjonen forsøkte Christoffersen å dempe allianse-spekulasjonene.

- Ikke vent at vi skal legge frem noen større nyheter i den nærmeste fremtid. I løpet av seks til åtte måneder skal vi legge frem en strategiplan, men først må vi se på hva som skjer med Telenor og Telia, sier NetCom-sjefen.

To analytikere digi.no har snakket med mener at seks-åtte måneder er svært lang tid i telekom-bransjen. Også Sense-saken vil påvirke NetCom sterkt. Sense og andre teleselskaper som ikke eier eget nett har krevd å få bruke Telenor og NetComs mobilnett til kostpris. Saken kommer trolig opp i Stortinget i løpet av våren.

Fallende telepriser, usikkerhet om når veksten i mobilmarkedet vil flate ut og store investeringer i de nye GSM 1800-nettene, er andre momenter som bidrar til en stormfull fremtid for NetCom. 75 prosent av alle middelaldrene menn har nå skaffet seg mobiltelefon - NetCom skal derfor satse på kvinner og ungdom i 1999.

Selskapet venter sterk vekst frem til sommeren, men så blir det usikkert.

Til toppen