Chrome gir børsnedgang for Opera

Markedet er skuffet over at Google ikke kjøpte det norske nettleserselskapet.

Tirsdag i denne uken lanserte Google sin egen nettleser. Google Chrome har på den korte tiden den har vært tilgjengelig sanket gode skussmål, til tross for at den foreløpig bare er en testversjon, eller såkalt beta.

Mange skal de siste årene ha spekulert om ikke Google ville bygge en egen nettleser, men så sent som i 2006 avkreftet selskapet dette.

    Les også:

Når de nå likevel har gått til det skrittet, reagerer aksjemarkedet med å sende verdien på det norske nettleserselskapet Opera nedover.

Siden lanseringen av Google Chrome har Operas aksjekurs falt med over 14 prosent.

Dermed er markedsverdien på det norske programvareselskapet redusert fra 2,95 millarder kroner til 2,53 milliarder på bare to dager.

Chrome er en ny konkurrent for Opera, men nettlesermarkedet består av mange andre aktører allerede. Det er lite trolig at økt konkurranse alene bidrar til verdijusteringen.

Snarere skjuler det seg en liten skuffelse i markedet over at den norske nettleseren ikke ble kjøpt opp:

- Lanseringen av Google Chrome tynger Opera-kursen i dag fordi Google hadde vært en perfekt oppkjøper av Opera, sier aksjeanalytiker Peder Strand i SEB Enskilda til TDN Finans.

Opera-sjef Jon S. von Tetzchner tror ikke Google Chrome vil virke negativt inn på Operas videre utvikling. Samtidig tror han børsfallet skyldes lanseringen.

- Jeg kan ikke se noen annen grunn til at vi skulle falle så mye. Det virker som om noen i markedet ble skremt av dette, sier Opera-sjefen til Finansavisen.

    Les også:

Til toppen