Google Chrome i søkeresultatene til Google Search den 27. mars 2012. (Bilde: digi.no)

Chrome ut av skammekroken

Får igjen slippe til i Googles søkeresultater.

I januar ble det kjent at en annonsekampanje for Google Chrome hadde brutt med selskapets egne antispam-regler for søketjenesten. Googles antispam-gruppe avgjorde at dette regelbruddet måtte behandles akkurat som regelbrudd gjort av andre. Dermed ble Chrome-websiden godt begravet langt ned i resultatene til selskapets søketjeneste, dersom brukerne av tjenesten benyttet ord som «chrome» og «browser». Etter 60 dager skulle situasjonen vurderes på nytt.

Antispam-teamet har tydeligvis vært fornøyde med utviklingen, for nylig begynte Chrome-websiden å dukke opp blant de fem første resultatene på resultatsidene igjen – bak blant annet Mozilla Firefox og Wikipedia-oppføringen for nettlesere generelt.

Om Googles selvstraffing har hatt noen merkbar effekt, er uklart. I tallene til Net Applications har markedsandelen til Chrome gått ned siden desember, men hos StatCounter meldes det om jevn vekst også i denne perioden.

Nettleserstatistikk generelt og for Google Chrome spesielt, var nylig et tema i Microsofts IE-blogg. Der går det fram at selskapet har valgt å stole mer på tallene fra Net Applications enn tallene fra StatCounter. Tilfeldigvis ligger Internet Explorer mye bedre an i tallene til Net Applications enn hos konkurrenten. Microsoft forklarer dette med ulike målemetoder, vekting og feilkilder hos de to. StatCounter har svart på dette og mener at Microsoft vurdering er for ensidig.

Når det gjelder Chrome., så mener Microsoft har nettleserens forhåndslasting og -rendering av websider – noe som ble innført i juni 2011 – fører til at Chrome registreres på flere nettsteder enn de som faktisk besøkes av brukeren. Dette stemmer nok, men StatCounter viser til at innføringen av denne funksjonen ikke førte til noen brå oppgang i andelen til Chrome.

Net Applications har på sin side begynt å filtrere vekk trafikk som er skapt på denne måten, noe som ifølge selskapet utgjort omtrent 4,3 prosent av all den Chrome-skapte trafikken.

    Les også:

Til toppen