En elektronikkjede har kjøpt helsides annonse i dagens VG for å kunngjøre lanseringen av Chromebook i Norge. (Bilde: Marius Jørgenrud)

Chromebook klar for Norge

Men hvorfor mangler luksus-utgaven? Google Norge svarer digi.no.

Så kom endelig Chromebook til Norge. I dag er offisiell lansering av et knippe forskjellige modeller.

Det skjer ganske nøyaktig tre år etter at de rimelige nettbaserte bærbare pc-ene med Chrome OS først dukket opp i det store utlandet.

– Hvilke modeller kommer til Norge nå?

– I første omgang er det Toshiba med en 13,3-tommer, Acer med en 11,6-tommer og to modeller fra HP med 11,6 og 14-tommers skjerm. Disse blir lansert i dag på Elkjøp og Lefdal, så kommer det nye enheter etter hvert.

Det forteller produktmarkedssjef Harald Skårn i Google Norge til digi.no.

De fire maskinene har en oppgitt pris fra snaut 2500 kroner til 3500 kroner, med litt forskjellige prosessorer. Alle har 16 gigabyte SSD og 2 gigabyte internminne.

De som har fulgt utviklingen vil huske at norgessjefen Jan Grønbech i fjor fortalte oss hvorfor Chromebook kom sent til Norge. Årsaken var noen særnorske utfordringer, spesielt knyttet til kravet om Java for å benytte nettbank.

At BankID 2.0 kommer i august, som en plattformuavhengig løsning som fungerer også på Google-baserte bærbare pc-er gjør det nå mulig å lansere maskinene her til lands.

– Det er en av grunnene, helt klart, vedgår Skårn. – Det er også veldig ressurskrevende å lansere i markedet. Nå er produsentene klare for å lansere i Norge, og det kommersielle er også på plass via Elkjøp og Lefdal.

Enhetene som lanseres i dag blir alle levert med norsk tastatur. Men Googles egen variant, luksusutgaven Chromebook Pixel, som koster 1300 dollar i USA og Storbritannia er det ingen planer om å lanserer i Norge.

– Nei, det er ingen planer om det. Pixel foreligger ikke med norsk tastatur, og er nok ikke noe vi kommer til å introdusere.

Store forventninger

Google har opplevd en viss suksess med Chrome OS, som er et svært enkelt operativsystem der man benytter nettjenester i stedet for tradisjonell programvare. Systemet er i stor grad basert på at man alltid har nettforbindelse, men ett av de tidlige ankepunktene med fravær av lokal lagring er også for lengst løst.

Produktmarkeddsjef Harald Skårn ønsker ikke å tallfeste målet for antall solgte Chromebook i Norge, men slår i bordet med uoffisielle salgstall fra både USA, Storbritannia, Sverige og Finland, der maskinene skal ha solgt godt.

– Vi har ikke satt noe markedsmål enda. Men opptil 20 prosent av alle solgte laptoper i USA er Chromebook, hevder enkelte butikkjeder. Det er ikke våre tall, men butikkjeden Currys i Storbritannia oppgir at 10 prosent markedandel til Chromebook. Så har vi allerede lansert i Sverige og Finland og er veldig fornøyd med lanseringen der, blant annet med veldig lav returrate. Så vi har store forventninger, sier Skårn.

Han tror også Norden er et «veldig klart marked» for nyvinningen deres.

– Det skyldes både et veldig attraktivt prispunkt, samt at vi i Norden generelt har veldig god tilgang på internett. Alle har bredbånd hjemme og det er god tilgang i offentlige rom. Nordiske brukere er også veldig avanserte brukere og streamer mye innhold. I sum tror vi nordiske brukere passer perfekt til Chromebook, sier Harald Skårn i Google Norge.

    Les også:

Til toppen