Mange brukere av Googles Chromecast- og Home-enheter opplevde onsdag ettermiddag og kveld at enhetene ikke lenger fungerte som de skulle. Brukere over hele verden har meldt om tilsvarende problemer, mens andre ikke skal ha opplevd problemer i det hele tatt.
We have a fix for Google Home and Chromecast. It will automatically roll out within the next 6 hours. To get back up and running now, reboot your device → https://t.co/CM4ov63F46. Thanks for sticking with us!
— Made by Google (@madebygoogle) 27. juni 2018
Google kom i natt med en fastvareoppdatering til enhetene. Denne inneholder en feilfiks som har fått tingene i gang igjen hos de fleste. Det skal ikke ha vært nødvendig for brukerne å gjøre noe for at enheten skulle oppdateres, men oppdateringen kunne framskyndes ved å starte enheten på nytt.
Nedetiden skal ha vært på over tolv timer for mange brukere før feilfiksen ble tilgjengelig.
En del brukere uttrykker i ettertid frustrasjon over at de har brukt mye tid på å forsøke å finne ut av problemene på egen hånd, siden informasjon fra Google var temmelig mangelfull i begynnelsen, i alle fall inntil selskapet innså at problemene ikke skyldtes feilkonfigurasjon fra brukernes side.
Got up at 5am with my son this morning. Started by spending 30 mins to try and fix the issue. Thank you @Chromecast @madebygoogle https://t.co/f6oPtsLprV
— Jens Soegaard (@jenssog) 27. juni 2018
Andre har holdt en mer spøkefull tone:
Thank you, I could not turn on the lights or the TV this morning,
— Mike Munevar (@michaelmunevar) 27. juni 2018
Mens Chromecast egentlig bare brukes til å overføre lyd og bilde fra én enhet til en annen, er det mange som bruker Home-enheter til å kontrollere smarthuset sitt. Det kan selvfølgelig få noen konsekvenser dersom det ikke er tatt hensyn til at slike driftsbrudd før eller senere vil skje.