Cisco fortsatt konge i vanskelige tider

Selv om markedet generelt falt betydelig, økte de aller største produsentene av kommunikasjonsutstyr sine markedsandeler i andre kvartal. Cisco-sjef John Chambers øker mest.

Tall fra Synergy Research Group viser at Cisco Systems Inc holder tetplassen med 14,6 prosents andel av et marked som samlet er stipulert til å være verdt 27,3 milliarder dollar. Også Alcatel, Ericsson, Nortel og Siemens øker sine markedsandeler fra første til andre kvartal, men det betyr samtidig at de små virkelig må blø i konkurransen: Det generelle markedet for kommunikasjonsutstyr falt med 5 prosent fra forrige kvartal og med hele 27 prosent fra samme periode i fjor.

Ifølge CNET News.com var det en stabilisering eller økning av salget innen trådløst utstyr, rutere og svitsjer mot næringslivet i andre kvartal, men samtidig går det frem at de tradisjonelle teleoperatørene som amerikanske SBC Communications og AT&T fortsetter nedturen.

- Det generelle markedet for kommunikasjonsutstyr vil ikke ta seg opp igjen i år, kanskje heller ikke neste år, sier industrianalytiker Joshua Johnson i Synergy til CNET.

Selv om de store utstyrsprodusentene ser at markedsandelene øker fra første til andre kvartal, opplever de også at markedsandeler og omsetning faller på årsbasis.

Alcatels markedsandel falt for eksempel fra 11,9 prosent i andre kvartal i fjor til 10,2 prosent i andre kvartal i år, og Nortels markedsandel falt fra 11,3 til 9,8 prosent fra andre kvartal i fjor til samme periode i år. Bare markedsleder Cisco kan se tilbake på økt omsetning og styrket markedsgrep fra i fjor til i år.

- Cisco tar markedsandeler. De fokuserer nettopp på ta andeler i et nedadgående marked, og den jobben gjør de godt, sier Johnson.

Til toppen