Cisco kjøper for å gi Microsoft konkurranse

Cisco blar opp milliardbeløp for WebEx for å konkurrere med Microsoft Live Meeting.

Cisco offentligjorde torsdag denne uken sine planer om å kjøpe WebEx for 3,2 milliarder dollar.

WebEx er et selskap som leverer nettbaserte konferansesystemer. De har 2.200 ansatte, og ble stiftet i 1996. Selskapet har 2,2 millioner brukere og dominerer nettkonferansemarkedet med en 65 prosents markedsandel.

I USA er merkevaren deres blitt et verb, på linje med å google. Der sier man gjerne Webex når man mener nettkonferanse, uavhengig av om det er webex eller en annen leverandørs system som brukes.

Cisco er mest kjent for sine routere og svitsjer, men de går nå raskt i retning av å bli en totalleverandør av kommunikasjonsløsninger. Det vil gjøre at de raskt begynner å møte programvaregiganten Microsoft som en direkte konkurrent. Microsoft satser hardt på sitt Live Meeting produkt.

WebEx har en kontantbeholdning på cirka 300 millioner dollar, så selskapet koster i praksis 2,9 milliarder dollar. Det er det største kjøpet Cisco har gjort siden de kjøpte Scientific-Atlanta for 6,9 milliarder dollar i 2005.

Cisco har normalt holdt seg til å kjøpe mindre selskaper i en tidlig fase. De har tilnærmet perfeksjonert sine oppkjøpsrutiner ved at de har et eget team som til enhver tid jobber med oppkjøp. Selskapet plukker som regel opp mindre teknologiselskaper som nettopp har ferdigstilt et nytt produkt. Så betaler de en god pris for det, innlemmer det inn under selskapets merkevare og nesten over natten er produktet tilgjengelig gjennom alle Ciscos salgskontorer rundt om i verden.

Denne oppkjøpsstrategien vil de fortsette med, men i følge San Jose Mercury News, sier de nå at de legger opp til en litt mer aggressiv linje også på større oppkjøp.

Kjøpet har allerede blitt godkjent av styrene i både Cisco og WebEx, og avtalen forventes å være i boks i løpet av de nærmeste månedene.

Til toppen