Cisco kjøper smarte svitsjer for 55 milliarder kroner

55 milliarder norske kroner ble prisen da Cisco Systems kjøpte selskapet ArrowPoint som utvikler smarte Internett- svitsjer.

Cisco Systems er ute på enda en handletur. Denne gangen er det ArrowPoint som blir kjøpt opp av giganten. Cisco har vært i samtaler med selskaper tidligere, men ArrowPoint ville gjennomføre en IPO- børsintroduksjon, før de ville akseptere Ciscos bud. Og dette lønte seg for ArrowPoint-aksjonærene som nå blir søkkrike. I alle fall vil de få mange Cisco-aksjer. Giganten har nemlig lagt inn 6,1 milliarder dollar, eller vel 55 milliarder kroner, i egne aksjer for å få selskapet.

ArrowPoint som ble etablert i 1997, begynte å selge produkter i desember 1998 og har akkurat lagt frem årsresultat for 1999 som viser et salg på 22 millioner dollar, eller ca. 200 millioner norske kroner, skriver Wall Street Journal.

Grunnen til at Cisco ville kjøpe selskapet - for nesten enhver pris - er svitsje-teknologien selskapet står bak. Selskapet er ledende innenfor svitsje-teknologi basert på innhold. For eksempel gjør ArrowPoints produkter det mulig å prioritere datastrømmen på en server anderledes, slik at brukere som skal handle eller bruke andre tjenester på en nettside får høyere prioritet enn det brukere som bare surfer får.

Analytikere mener også at Cisco gjorde et lurt trekk i å kjøpe opp ArrowPoint. Cisco hadde tilsvarende produkter men ikke på langt nær så gode og brukervennlige som ArrowPoints, melder Wall Street Journal.

Til toppen